TW
0

El Pacte preveu noves autovies, però no les faria ara, sinó a partir del 2016. Així ho contempla el nou pla director de carreteres que avui ha d’aprovar el ple extraordinari del Consell. Concretament, per al període 2016-2025 es preveuen les autovies Llucmajor-Campos i Manacor-Sant Llorenç. A curt termini, allò més semblant a una autovia que farà el Consell serà la via connectora dels accessos a Palma, el nou segon cinturó. Precisament, la proposta que avui es duu a ple és indispensable per poder dur a terme aquesta carretera de quatre carrils, que s’ha d’iniciar el 2009.

El pla fixa la reserva de terrenys del corredor que s’haurà d’expropiar. Aquesta reserva de terrenys afecta a diversos 0edificis en el tram de tres quilòmetres de nou traçat que va des d’Alcampo fins a la rotonda de la carretera de Sóller. Previsiblement, alguns d’aquests edificis s’hauran d’enderrocar. Amb el nou pla de carreteres, que s’ha d’aprovar avui, s’elimina també l’anterior traçat del segon cinturó, que era més ample que l’actual, amb més quilòmetres de nou traçat i que afectava a la zona de Son Sardina. A la vegada, també s’elimina la polèmica autovia Inca-Manacor, que projectà el PP la passada legislatura i que finalment acabà descartant.

El conveni, el vuit de gener

A curt termini, fins a l’any 2016, s’inclouen totes les actuacions previstes al Conveni de Carreteres que ha de finançar Madrid. Un conveni que, si res no canvia, tornarà a ser aprovat pel Consell, però no en el ple d’avui sinó en el del vuit de gener. A diferència del vigent, el nou conveni permetrà al Consell fer les inversions i després passar comptes amb Madrid. En principi, el Consell de Ministres no haurà de validar el conveni perquè es consideraria una adenda al vigent. L’objectiu del Consell és que l’any vinent ja es puguin iniciar sis projectes del conveni, entre ells el nou segon cinturó, tot i que es començaria desdoblant la carretera ja existent. El tercer carril de la Via de Cintura i la Variant de Son Servera son les obres prioritàries.

A llarg termini, a partir de 2016, el document preveu que es pugui allargar l’autopista de Llucmajor fins a Campos i de Manacor a Sant Llorenç. En aquest segon cas, tot i que es parla d’autovia, es tractaria d’allargar el desdoblament de la carretera de Manacor fins a aquest municipi. En total, es farien uns 40 quilòmetres més d’autovia. A la vegada, també es contempla ampliar l’autopista d’Inca a tres carrils des de Marratxí fins a la capital del Raiguer. La inclusió d’aquestes noves infraestructures al pla de carreteres només indica una previsió que el Consell podria modificar en el futur si ho trobàs necessari.

El Consell també aprovarà els pressuposts

El ple extraordinari del Consell no només servirà per aprovar el nou pla de carreteres, també donarà el vistiplau definitiu als pressuposts de la institució insular per a 2009. Els comptes pujaran l’any vinent a més de 364 milions d’euros, un 24% més que l’any anterior. L’increment previst es destinarà a serveis socials i a obres públiques davant l’actual situació econòmica. El PP presentarà una bateria d’al·legacions i, entre d’altres, proposarà destinar tres milions més als serveis socials que sortirien de revisar a la baixa la partida destinada a pagar el deute per la davallada dels tipus d’interès. Entre les 31 al·legacions del PP també es denuncia l’incompliment de la Llei d’estabilitat pressupostària. Un pic que s’aprovin els pressuposts, entraran en vigor l’1 de gener.