Els fets es remunten a la crema de fotos monàrquiques l’any passat per part de dos veïns de Girona que, en ser identificats, provocaren una irada reacció de joves d’arreu dels Països Catalans. Durant unes setmanes es convocaren protestes solidàries en suport als gironins encausats per l’Audiència Nacional. Enguany, arran del judici a 16 "solidaris" encausats per fets similars, es tornaren a convocar desenes de protestes arreu. Una era a Palma.
Tant al País Valencià com al Principat de Catalunya, en general, les concentracions s’han desenvolupat sempre sense incidents. Cap de les delegacions del Govern espanyol d’aquestes dues comunitats autònomes no prohibí que es realitzassin les concentracions antimonàrquiques. En algun cas, quan els manifestants han cremat fotos del rei, la Policia ha actuat amb detencions o investigacions. A les Illes Balears, en canvi, Socias enguany prohibí la concentració i l’any passat envià la Policia a Palma i a sa Pobla, que va dispersar la gent i protagonitzà batudes en ambdues localitats. La setmana passada, dos joves mallorquins que havien intentat legalitzar la convocatòria foren multats.
Càrrega
A l’atestat policial, l’inspector en cap de la secció que acudí a la plaça de Cort detalla com transcorregueren els fets el 29 d’octubre, quan estava convocada la concentració antimonàrquica. Segons l’autoritat policial, els agents advertiren el grup d’uns 30 o 40 joves que havien de dispersar-se i marxar, ja que la concentració estava prohibida. Després de repetir l’avís per tercera vegada, explica l’atestat, es va ordenar la càrrega, definida en l’atestat com "acció de baixa intensitat amb ús de defensa policial cap als concentrats". Així, en el document es reconeix que la càrrega s’ordenà sense que cap dels concentrats no hagués usat prèviament la violència.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ramon Socias no és un demòcrata, viu la política com un virrei colonial amb carnet del PSOE i com tal es comporta sempre a favor dels poders establerts. Però no només va contra els antimonàrquics, també ha demostrat prou en algunes lluites obreres que està al servei de la patronal. El que és una estafa és que tengui un carnet de "socialista obrer".
Aquesta peça d'en Socias hauria de dimitir. No és la primera vegada que passa. Tots recordam els diferents incidents protagonitzats pels seus esbirros i les agressions lingüístiques patides pels ciutadans d'aquest país a mans dels seus agents. I després, sempre té la barra de rebre a qualque representant de les víctimes (Obra Cultural Balear,...) per dir-los que no tornarà a passar. I altra vegada tornem-hi! Prou. No hi ha excusa que valgui ni bones intencions que guardin. Socias dimissió i canya als ocupants.
És indignant. Tot i no ésser a sa concentració ho trob una animalada. Si no podem ni concentrar-nos... què ens queda?