El Govern balear considera "pràcticament descartat" que fos un llamp el causant de l’apagada elèctrica que deixà sense llum les illes de Mallorca i Menorca el passat dijous dia 13 de novembre.
"Sembla que no és cap llamp el causant de l’apagada, està pràcticament descartat que fos per això". Això avançà ahir la portaveu del Govern, Joana Barceló, després del Consell de Govern. Barceló evità donar més detalls de la investigació pel tall de subministrament elèctric perquè, segons va dir, l’expedient informatiu obert encara "no està resolt".
La pana deixà a les fosques el passat dia 13 tota l’illa de Mallorca durant fins a set hores en algunes zones, la de Menorca durant dues i afectà els 574.000 abonats de la companyia elèctrica Gesa-Endesa. Gairebé un milió de persones quedaren sense llum.
El Govern creu que és gairebé impossible que cap llamp provocàs l’apagada, perquè a la zona on es produí l’avaria, al Murterar (Alcúdia), no n’hi pegà cap i la subestació afectada estava blindada.
Ara per ara, el Govern encara no sap què ocasionà la pana i preveu encarregar un estudi extern a una universitat per analitzar-ho. Aquest informe se sumarà als que ja han comanat Red Elèctrica Española i la mateixa companyia Gesa-Endesa.
Les investigacions hauran de determinar si la causa de l’avaria fou la manca de manteniment —poc probable perquè les instal·lacions haurien passat les revisions pertinents—, una errada humana o bé una fallida mecànica. En funció de l’origen del desperfecte, l’expedient informatiu obert pel Govern podria desembocar en una sanció a la companyia elèctrica subministradora.
Si el problema fos atribuïble a l’empresa, aquells que haurien patit danys derivats de l’apagada —trencament de maquinària...— podrien reclamar indemnitzacions a aquesta.
Amb tot, de moment els usuaris que just quedaren a les fosques no cal que reclamin compensacions, perquè el reglament del sector elèctric estableix que la companyia els compensarà en les primeres factures de 2009 si s’ha superat el mínim de sis hores de tall a l’any. Només aquells que tinguin assegurances podrien demanar que aquestes els cobrissin danys derivats de la interrupció de subministrament, com ara en electrodomèstics.
Gesa-Endesa ha habilitat un número de telèfon específic perquè els seus usuaris formalitzin les reclamacions, el 900 858 785, i un espai a la pàgina web www.endesaonline.com.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
A una xarxa commutada no ès necessari que un llamp pegui sobre la central o sobre una subestation principal, basta que a un punt remot hi hagi una alteration per colapsar la xarxa. Un augment de càrrega (per consum excessiu,un llamp, una rata o un animal, humitat, o una papallona) pot fer actuar els termistors a tallar el corrent, i se produex un efecte dominó.
¿si no fue un rayo?, entonces que fue?
Els de GESA tenen molta barra. A la barriada de Pere Garau, la setmana abans de la gran pana vàrem tenir un tall de 4 hores i mitja, el dia de la pana el tall "només" va ser de 45 minuts i aquesta setmana hem tornat tenir un altre tall de quasi 4 hores. Si telefones a GESA ni t'informen, ni et diuen què passa, ni res. Es limiten a dir-te que has un tengut un tall. Com si ja no ho sabéssim!