TW
0

El Govern també ha encarregat un estudi per avaluar la viabilitat de dur el metro de Palma fins al futur hospital de Son Espases. Si l’informe determinàs que l’actuació té sentit, les obres no es farien abans de 2011, perquè la Conselleria de Mobilitat té com a prioritat en aquesta legislatura l’execució de totes les actuacions incloses al conveni ferroviari que ha de finançar l’Executiu central amb 433 milions.

Seria una vegada que estiguin acabades les obres per dur el tren de Manacor a Artà i Cala Rajada i de sa Pobla a Alcúdia i una vegada que estigui enllestit el tranvia de Palma a l’Arenal quan la Conselleria de Mobilitat podria allargar l’única línia de metro que hi ha fins a la zona que s’està construint l’hospital de Son Espases, que ja estaria en funcionament. És, precisament, la posada en marxa d’aquest centre sanitari, el més important de Balears, el que ha fet que les diverses institucions prevegin un increment dels usuaris del transport privat i públic en aquesta zona situada a l’extraradi de Palma.

Amb aquest objectiu s’ha plantejat ja el traçat del nou segon cinturó —via connectora dels accessos a Palma, li diuen—, que arriba fins a Son Espases, i s’ha encarregat aquest estudi del metro. Un informe que, a la vegada, estarà condicionat per l’estudi de mobilitat de Palma, que preveu el conveni de carreteres signat entre el Consell de Mallorca i el Ministeri de Foment.

En qualsevol cas, el document que ara s’ha encarregat haurà de detallar si surt a compte fer l’obra o si n’hi ha prou amb l’increment del servei d’autobus; quins són els possibles traçats per a l’ampliació del metro; o quins usuaris potencials podria tenir aquest nou servei públic.

Allargar-lo o fer un branc

El Govern també ha valorat quines podrien ser les alternatives de dur el metro a Son Espases. L’opció més simple passaria per construir un branc de la línia de metro actual des de l’estació de camí dels Reis, situada al final de gran via Asima, fins a la zona on s’està construint el nou hospital. Entre aquests dos punts hi hauria, fins i tot, menys distància que entre algunes de les estacions actuals. Si es triàs aquesta opció, probablement uns trens anirien a la UIB i els altres acabarien a Son Espases.

També es podria aprofitar per allargar aquest nou tram fins a altres zones poblades de Palma, per donar així més rendibilitat al servei de metro.

L’altra opció que ha valorat el Govern és allargar la línia de metro actual, que acaba a la UIB. L’ampliació hauria de servir, primer, per donar servei al Parc Bit, un polígon que cada vegada té més treballadors. El metro tornaria a davallar per arribar a la zona de Son Espases pel marge esquerre de la carretera de Valldemossa. Aquesta opció, que també podria tenir continuïtat, permetria donar servei a un major nombre d’usuaris però, en canvi, aquests tardarien més a arribar a l’hospital perquè abans haurien d’anar a la UIB.

En tot cas, serà l’informe que ara ha encarregat el Govern qui haurà de dictaminar la viabilitat de dur el metro fins a Son Espases. L’Executiu no descarta que això s’acabi fent, però té clar que aquesta no és ara la seva prioritat immediata, sobretot quan té tots els tècnics treballant en altres projectes.