Tanmateix, segons Javier Luna, responsable d’Administracions Públiques de CCOO, "aquest és un dels molts despropòsits que pateix el Cos d’Agents de Medi Ambient, que és el grup de funcionaris que treballa amb més precarietat de tota l’Administració autonòmica per la poca inversió que reben de part de la Conselleria". La "manca de recursos" que afecta aquest col·lectiu fa que les denúncies d’infraccions no es puguin tramitar de manera correcta. A la llarga, això pot arribar a provocar que no es multi l’infractor amb la sanció corresponent i que, a més a més, no es restableixi l’estat originari de la zona natural que fou malmesa.
Els 53 agents de les Balears es distribueixen entre diferents direccions generals de la Conselleria de Medi Ambient i tenen atribucions complementàries. Així, n’hi ha dos assignats a Recursos Hídrics, dos més a Qualitat Ambiental i sis més a Medi Forestal i Protecció d’Espècies. La resta depèn de la Direcció General de Biodiversitat, que els té repartits en cinc comarques administratives (Tramuntana, Mallorca-Centre, Llevant, Menorca i Eivissa i Formentera).
"Aquesta distribució —explica Luna— no té sentit. Per exemple, es pot produir el cas que, un dissabte, l’agent que es cuida de la zona d’Artà vegi un abocament de residus a un torrent. Davant això, ha de cridar a Palma a l’agent de Recursos Hídrics. I és molt probable que, segons el dia, no el trobi. La solució final per ventura serà que el funcionari reculli mostres del vessament sense tenir l’equip tècnic adient. És molt possible que, quan aquestes mostres arribin al laboratori, ja no es pugui demostrar la infracció perquè el líquid no s’ha conservat bé. D’aquesta manera, tot queda en un no-res i el delinqüent en surt indemne". "Si la tramitació d’una denúncia prospera, no depèn de la gravetat de la falta, sinó de l’esma que hi ha posat l’agent", comenta el responsable de CCOO.
Per fer front a aquesta situació, el sindicat demana que la Conselleria inverteixi més doblers al cos d’agents i que n’incrementi el nombre. "Les Illes Balears és la comunitat de tot l’Estat amb menys membres. Allò ideal seria que es convocassin oposicions per cobrir aquesta mancança. Ara mateix no hi ha cap impediment perquè la Conselleria no ho faci. Ben segur, però, que s’excusaran dient que en temps de crisi no s’ha d’augmentar el nombre de funcionaris que perceben sous públics. Allò cert és que amb un xifra tan baixa la protecció del territori no està garantida", explica el reponsable del sindicat.
Més policies a Calvià que agents a tot Balears
Gràcies a la Llei de monts del 2006, els agents ambientals tenen atribucions de policia judicial genèrica ben iguals que les dels membres de la Policia Local de qualsevol municipi. La diferència és que en molts de termes de Mallorca, com són Alcúdia i Llucmajor, hi ha més policies locals que agents de Medi Ambient en tot el territori de les Illes Balears. Per CCOO, el model a seguir és el dels agents rurals de Catalunya, que aquivalen als de Medi Ambient. "Allà, aquests funcionaris són autònoms i tenen capacitat per interposar denúncies davant la Fiscalia. A més a més, n’hi ha prop de 500 i totes les tramitacions es registren en una oficina centralitzada".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.