TW
0

"Demà —avui per al lector— Francesc Buils serà el conseller de Turisme". Així ho avançà ahir vespre el president del Govern, Francesc Antich, en el sopar de la Cambra de Comerç. Deixava clar que no tenia intenció de signar de manera immediata l’acta de cessament de Francesc Buils com a conseller i permetria, per tant, que aquest s’assegués avui al seu lloc a la taula del Consell de Govern.

Segons fonts properes al cap de l’Executiu, la seva intenció és esperar avui la decisió que prengui el consell polític d’UM, màxim òrgan entre congressos. En tot cas, Antich només acceptaria l’entrada de Nadal al seu Executiu si aquest fos capaç de garantir-li la majoria parlamentària. D’aquesta manera, obligaria una entesa entre Nadal i l’expresidenta d’UM Maria Antònia Munar, qui controla la majoria del grup parlamentari que ara dóna suport al Govern. I és que mentre l’executiva d’UM considera que just ha d’informar de les seves decisions el consell polític d’avui, els qui donen suport a Buils entenen que és el consell polític l’òrgan que ha de prendre les decisions.

El consell polític està format per 70 membres i hi estan representats gairebé a parts iguals els tres sectors del partit: ‘nadalistes’, ‘crítics’ i ‘tercera via’, que té lleugerament més pes. L’executiva, que també en forma part, teòricament controla la majoria dels membres, però d’aquest òrgan també formen part els antics dirigents de la formació, ara crítics amb Nadal, com Maria Antònia Munar, Damià Nicolau, Tomeu Vicens i el mateix Francesc Buils.

Des del Consolat, "ni es confirmen ni es desmenteixen" les afirmacions fetes pel president d’UM, Miquel Nadal, qui digué que el president del Govern havia acceptat la petició de la seva executiva de cessar Buils i havia acceptat el nom del seu successor al capdavant d’aquest departament, que seria el mateix Miquel Nadal.

Val a dir que el president d’UM deixà mans lliures al cap de l’Executiu per fer efectiu aquest relleu quan ho trobàs oportú. El Consolat es remeté a la compareixença posterior al Consell de Govern d’avui per donar les explicacions oportunes. Tot i això, no s’espera que el Consell de Govern d’avui prengui cap decisió. El president tingué contactes amb els diferents sectors d’UM. A més de parlar amb Nadal, també conversà amb Munar i amb el mateix Buils. Segons diverses fonts, Antich arribà tard al sopar de la Cambra de Comerç perquè estava amb Munar.