TW
0

Avui acaba oficialment l’estiu per a 147.000 alumnes dels centres públics i concertats de Balears. Els centres d’Educació Infantil, Primària, Batxillerat i Educació Especial obren les portes per acollir 2.514 alumnes més que el curs anterior. Com cada any, s’espera que als col·legis es repeteixin les escenes de plors dels infants que s’aferren als seus pares i mares, d’altres amb cares de son i també els temorosos del seu primer dia a escola.

Per nivells, a Educació Infantil hi haurà 31.117 alumnes; a Primària, 62.068; a Secundària, 42.753; 11.476 a Batxillerat i 514 a Educació Especial. Els més de 7.000 alumnes de Formació Professional, però, començaran les classes el pròxim 22 de setembre. Els 147.000 estudiants seran rebuts per 14.328 mestres i professors, 118 més que el curs 2007/2008.

Com anuncià la setmana passada la consellera d’Educació i Cultura del Govern balear, Bàrbara Galmés, enguany es posen en marxa diverses novetats.

Per exemple, s’engegarà el Pla de tercera llengua, que cerca que els alumnes millorin el seu domini d’una altra llengua a més del català i del castellà, majoritàriment l’anglès.

Una altra novetat del curs que avui comença és la implantació del sistema de reutilització de llibres de text, amb l’ojectiu d’ajudar econòmicament les famílies i afavorir una educació basada en valors mediambientals.

Educació per a la Ciutadania

Enguany també s’imparteix per primer pic l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania, un dels punts de conflicte dels socialistes amb els sectors més reaccionaris de la societat. De fet, el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears estudiarà si els fills dels pares que n’han demanat l’objecció arran de la campanya impulsada per l’Institut de Política Familiar poden quedar exempts d’assistir a les classes d’aquesta matèria. Mentre el TSJIB es decideix, els al·lots hauran de cursar l’assignatura.

De tota manera, algunes coses no canvien: a Balears hi ha encara 99 aules prefabricades i fins i tot n’hi ha alguna que no compleix les mesures de seguretat, segons l’STEI-i.

Tampoc no varia la distribució de l’alumnat estranger, que està concentrat majoritàriament en centres públics, cosa que pel sindicat pot generar la creació d’escoles gueto.

Quant a l’ús del català com a llengua vehicular, l’STEI-i ha denunciat que no tots els centres imparteixen, com hauria de ser, el 50% de les assignatures en català.

Pel que fa a la inversió, els sindicats són pràcticament unànimes a l’hora de demanar que augmenti el pressupost de la Conselleria d’Educació. I n’hi ha més. Com cada inici de curs, avui comença un examen al nostre sistema educatiu.

Educació diu que l’IES Port d’Alcúdia pot començar les classes avui mateix

La Conselleria d’Educació i Cultura del Govern contestà ahir als pares i a les mares de l’institut d’educació secundària del Port d’Alcúdia assegurant que "els alumnes tenen totes les necessitats cobertes per garantir un inici òptim de les classes". A través d’un comunicat, el departament assegurà que "el retard en el lliurament del material didàctic denunciat pels pares no perjudica l’inici del col·legi".

Per aquest motiu, els responsables d’Educació es posaren en contacte ahir amb la direcció del centre i representants de la plataforma perquè "tornin a considerar la seva actitud en cas de no deixar començar les classes als seus fills". A més, des d’Educació destacaren que durant tot el mes de setembre tècnics del servei de planificació han mantingut contactes cada dia amb l’equip directiu "per solucionar els diferents problemes que s’havien detectat en la infraestructura del centre". Representants d’Educació tenien previst reunir-se demà amb la plataforma per informar sobre l’estat de les obres del nou institut.

Barracó a Can Picafort

D’altra banda, la Conselleria matisà també que "la decisió de no instal·lar una aula prefabricada en el col·legi Voramar de Can Picafort no és per falta de previsió, sinó pel fet que s’ha constatat que el col·legi disposa de quatre estances complementàries que es podien habilitar per donar resposta a la falta d’espai que pateix el centre".• dB

Les assignatures pendents

En començar el curs escolar, són els sindicats els que assenyalen les deficiències i mancances amb què arrenca el cicle. Maria Antònia Font, de l’STEI-i, incideix en les aules prefabricades i les mesures de seguretat, i assegura que "n’hi ha algunes que tenen finestres barrades i una sola porta, cosa que la llei no permet".

Font també creu que s’ha d’apostar decididament per la construcció de centres públics, sobretot a Palma i a Inca, on n’hi ha una majoria de privats i de concertats.

L’STEI-i considera que sempre manquen places d’Educació Infantil, tot i l’aposta del Govern per aquesta etapa, i exigeix una formació i un sou millors per als docents d’aquest nivell.

Quant a la presència del català en el sistema educatiu, Font exigeix que l’entrada en funcionament del Pla de tercera llengua no vagi en detriment del català com a idioma vehicular.

Doblers

Els sindicats volen que la Conselleria inverteixi doblers per acabar amb les mancances. Divendres passat, Comissions Obreres féu públic un escrit en què reclamava a la Conselleria d’Educació "un esforç pressupostari i un augment de la despesa per evitar el fracàs escolar i millorar la qualitat del nostre sistema educatiu".

En aquesta línia, Font creu que totes les administracions relacionades amb eduació i joventut haurien de fer un esforç conjunt per l’educació pública. Les institucions hauran de moure fitxa.