TW
0

L’exconsellera d’Obres Públiques, Transports i Habitatges de l’anterior Govern, Mabel Cabrer, es posà ahir en contacte amb dBalears per contestar la informació publicada que revela que l’actual Executiu ha posat en mans d’experts jurídics les presumptes responsabilitats que es derivarien dels desviaments pressupostaris i de les modificacions en el projecte de construcció del metro de Palma. Diu que està cansada de les insinuacions sobre aquestes obres i que pensa contestar-ne totes les acusacions.

Tranquil·la davant les investigacions?

Absolutament. Després d’un any no han trobat res i això que han encarregat [el nou Govern] auditories multimilionàries sense que hagin pogut detectar cap tipus d’irregularitat. Si n’hi hagués, ja haurien sortit. En la construcció del metro hi va haver problemes tècnics, és evident, però cap irregularitat administrativa.

Com explicau doncs els grans desviaments pressupostaris?

Les xifres del metro s’estan mesclant amb les del soterrament del tren i de la construcció de l’estació Intermodal, que varen costar 100 milions d’euros més, però al marge. La línia de metro s’adjudicà només per 132,4 milions d’euros i s’hi afegiren complements i modificats per valor de 17,8, els quals s’aprovaren ajustant-se a la Llei de contractes públics, amb el vistiplau dels tècnics i dels serveis jurídics de Serveis Ferroviaris, i en el 99,9 de les obres públiques n’hi ha.

El Govern parla d’un sobrecost de 80 milions d’euros. Està tot justificat?

Insistesc que estan mesclant les xifres. A part dels complements i modificats esmentats al projecte original, s’hi ha d’afegir el cost de la liquidació de les obres que presenten les constructores, també segons la llei, una vegada que les obres s’han recepcionat, i d’això ja es va encarregar el nou Govern.

I perquè recepcionàreu les obres un dia abans de deixar el Govern si hi havia deficiències evidents?

La recepció de les obres es tracta d’una decisió dels tècnics. Recepcionàrem les obres d’una sèrie de trams i el nou Govern també ho va fer després amb la resta.

Posau la mà al foc per la responsable tècnica, la directora d’obres Ana García?

En quin sentit?

En el sentit que tots els modificats que es feren respecte al projecte original tenien una justificació tècnica i econòmica.

Cap polític no coneix els detalls del projecte tècnic, ni jo ni la ministra de Foment.

Però com a presidenta del consell d’administració de Serveis Ferroviaris donàveu el vistiplau als canvis.

En el consell d’administració s’aprovaven els modificats que segons els informes presentats pels tècnics complien els requisits pel que fa a la Llei de contractes públics. Es complí sempre amb tota la tramitació legal.

Com s’explica, però, que s’eliminassin mesures inicials de drenatge i seguretat al temps que el cost es disparava?

No som cap enginyera experta i no sé per què s’introduïren els canvis respecte al projecte original, ni tampoc si són els responsables dels problemes tècnics que després hi ha hagut.

Una vegada comprovat el resultat del metro, trobau que hi va haver el control polític suficient sobre el projecte?

Vull transmetre a l’opinió pública i que quedi ben clar que tot el projecte es desenvolupà amb absoluta legalitat. Tots els procediments es feren amb transparència i seguint el que marca la llei. Una altra qüestió són els problemes tècnics que han sorgit de la seva execució, pels quals deman disculpes, i vull que s’aclareixin les responsabilitats. Tanmateix, el que no puc acceptar és que després d’un any es continuï contaminant amb insinuacions sobre el metro.