TW
0

Les insfraestuctures fetes pel Govern de Jaume Matas estan en el punt de mira, també la més espectacular i costosa: el metro de Palma. L’Executiu autonòmic actual ha decidit posar en mans d’experts jurídics les irregularitats detectades en l’execució del projecte de construcció de la línia suburbana i de l’estació Intermodal de la plaça d’Espanya.

La intenció és esbrinar si existeixen responsabilitats penals dels gestors tècnics i polítics d’aquest projecte en els desviaments pressupostaris multimilionaris que encara no s’han pogut justificar. Si fos així, serien els serveis jurídics de la Comunitat els que s’encarregarien de transmetre el cas a la Fiscalia perquè ho investigàs.

La informació que s’estudia ara és l’aportada per dues auditories encarregades per la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori a partir de les greus deficiències detectades arran de les inundacions registrades ara fa una any i que obligaren a mantenir la línia tancada durant deu mesos per fer-hi reparacions.

Les auditories han revelat que de manera generalitzada, durant l’execució de les obres, es produïren canvis respecte al projecte original. S’ha comprovat que moltes d’aquestes modificacions són les que provocaren les deficiències estructurals en el resultat final de la línia de metro —reducció del sistema de drenatge i dels de seguretat, principalment—, però al mateix temps el cost es disparà.

Qui i per què autoritzà aquestes modificacions? A què es destinà l’espectacular sobrecost? Això és el que vol saber l’actual Govern, que ha de fer front ara als pagaments d’unes quantitats alarmants. El cost final de les obres del metro i de l’estació Intermodal arribà als 314,5 milions d’euros quan el pressupost de licitació era just de 235,1 milions. Només en liquidacions de "complements i modificats" es presentaren 43,3 milions d’euros, als quals s’han d’afegir també els 28 milions que han costat les reparacions.

A més d’això, la imprevisió va fer que per afrontar el sobrecost el Govern del PP realitzàs una operació creditícia sense partida pressupostària fins a l’any 2031. Només en interessos bancaris l’operació suposarà als comptes autonòmics 193,6 milions més. Aleshores, la infraestructura ‘estrella’ del Govern Matas haurà costat a la Comunitat més de 536 milions d’euros.

La directora d’obres i l’enfrontament entre Cabrer i Jover

La Conselleria d’Obres Públiques, Transports i Habitatge de l’anterior Govern desenvolupà una activitat frenètica durant la legislatura passada per executar tots els projectes prevists des del principi per Jaume Matas, com les autopistes, i els que s’improvisaren sobre la marxa, com va ser el cas del metro.

I tots es dugueren a terme amb el requisit imprescindible d’haver de ser inaugurats abans de les eleccions, la pressió d’una forta contestació ciutadana per l’impacte ambiental que suposaven, i el mal ambient que es va imposar en el departament per l’enfrontament entre la consellera Mabel Cabrer i el director general d’Obres Públiques i Transports, Carlos Jover.

La línia suburbana es va construir en un temps rècord que no arribà als dos anys i en l’execució del projecte jugà un paper clau Ana García, la directora d’obres de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i responsable tècnica del projecte. García, enginyera de camins i funcionària de l’Administració autonòmica, encara no ha volgut donar cap explicació sobre les modificacions que s’introduïren en el projecte original ni si rebé ordres en aquest sentit dels responsables polítics. Per aquesta actitud, va ser destituïda del seu càrrec pel nou Govern l’octubre passat.

Tampoc no han arribat a donar cap explicació Cabrer ni Jover, tot i que aquest darrer publicà un article en un mitjà local en el qual col·labora carregant la responsabilitat de les decisions sobre la consellera. L’enfrontament s’havia accentuat des de l’irregular enderrocament del pont del tren pel mateix motiu: l’assumpció de responsabilitats.