TW
0

Que Aena deixi de ser una empresa pública de l’Estat i passi a estar participada tant per capital públic autonòmic com per empreses privades preocupa, també i sobretot, els treballadors de l’aeroport de Son Sant Joan. La informació que tenen és minsa, però els empleats del servei de neteja, els treballadors d’Aena i els assalariats de companyies aèries i serveis diversos, entre altres, ja en tenen alguna opinió formada.

"Aena és un gran pastís que genera molts beneficis i tothom se’ls vol repartir", coincideixen a dir amb diferents paraules Antoni Pericàs, contractat directament per l’àrea de manteniment d’Aena, i José Luis Serna, cap de serveis de l’empresa de seguretat privada Trablisa. Tot i així, l’opinió de cadascun és molt diferent, ja que l’empresa de Serna està subcontractada, i per ell "poques coses poden canviar" amb el nou model anunciat per Zapatero.

L’empleat d’Aena, en canvi, fa 18 anys que és a l’empresa, segueix molt de prop el debat sobre els canvis en la gestió aeroportuària i veu molt clars els problemes de la privatització: "Des del 1992 que sentim a parlar de l’entrada de capital privat", recorda, "però ara uns i altres s’han posat d’acord i sembla que ha arribat el dia que tots temíem".

Per Pericàs, el fet que entri capital privat ens preocupa perquè, malgrat no ser funcionaris, els vora 600 treballadors d’Aena són personal laboral de l’Administració pública, protegits per uns drets i una seguretat que amb una gestió privatitzada podrien deixar de gaudir.

Explorar rutes bloquejades
A diferència del que passa amb el debat sobre l’entrada de capital privat, als treballadors de l’aeròdrom els costa més percebre els possibles canvis (avantatges, en diu el Govern) que podria suposar l’entrada en escena dels ens autonòmics en la gestió dels aeroports de cada comunitat.

Notícies relacionades

Els que hi han rumiat, però, ho tenen força clar. Aina Riera, que treballa de coordinadora d’una empresa de serveis aeris, assegura que "com és lògic a Aena hi ha problemes", tant pels interessos locals com per les companyies aèries. "Les empreses paguen molts doblers en taxes i això encareix el preu dels serveis i, al final, els més perjudicats en són els usuaris", apunta Riera.

L’empleada creu que l’entrada del Govern en la gestió dels aeroports podria ser "molt interessant", ja que permetria "explorar rutes" que ara estan bloquejades per Madrid. Aquesta responsable de serveis recorda que el trànsit aeri es controla des de Brussel·les, que només negocia amb Aena, i que aquesta mira "gairebé sempre" pels interessos de Madrid.

En canvi, si l’Executiu tingués capacitat de gestió, "molts vols d’Algèria o d’Egipte, per exemple, potser no haurien de passar per Madrid", diu. Tanmateix, apunta Riera en un to pessimista, "amb un Govern balear del PP o d’aquest PSOE de broma se’ns continuaran pixant a sobre".

Com la majoria d’empleats, Riera també veu perills en el capital privat a Aena. "Cal recordar que els aeroports d’Eivissa i de Menorca no són rendibles", diu, i sentencia: "Si les empreses privades agafen força podrien proposar tancar aquestes instal·lacions, amb les conseqüències socials i laborals que això suposaria per a nosaltres".

Un dels pocs col·lectius que no veu tan malament el capital privat és el de treballadors del servei de neteja. Són les persones més mal pagades de l’aeroport i estan dividides en dues o tres empreses diferents, subcontractades per Aena o bé per alguna companyia aèria.

"A mi m’és igual qui ho gestioni, el que m’importa és que, passi el que passi, serveixi per millorar", reconeix Julián Tolosa, del servei de neteja de l’aeroport.