La directora general de Transport Aeri i Marítim, Joana Amengual, qualificà ahir de "rídicula" la manera com el Govern central fa comptes descentralitzar els aeroports del Prat i de Barajas (d’aquí a dos anys) i, de rebot, el de Son Sant Joan. "El model defensat per Zapatero només deixa un marge de participació d’un 19 per cent a les comunitats autònomes.
A això, no se li pot dir descentralització. El Govern central conservarà un 51 per cent de la gestió i això vol dir que el centre de decisió dels aeroports continuarà sent a Madrid", digué ahir Amengual.
Des de la Conselleria de Mobilitat, al capdavant de la qual hi ha Gabriel Vicens (Bloc), allò important és que "Balears tingui en les seves mans més de la meitat de la gestió dels aeroports. No només del de Son Sant Joan, sinó també dels d’Eivissa i Menorca". "Perquè puguem decidir quin és el model de gestió que volem per als nostres aeroports és necessari que tinguem més d’un cinquanta per cent de la participació", manifestà la directora general.
Llistó de 30 milions
Un altre aspecte criticat per Amengual és el llistó dels 30 milions de passatgers imposat pel Govern central. "Fa rialles que la gestió d’un determinat aeroport se cedeixi en funció del nombre de passatgers que hi passen cada any. El que Madrid hauria de tenir en compte no és això, sinó la importància estratègica de l’aeroport considerant la comunitat on es troba.
No hi cap dubte que, tant pel fet insular com per la dependència de l’economia balear del turisme, és necessari que Balears tingui la gestió dels seus aeroports", assegurà la responsable de Transport Aeri i Marítim del Govern. Tanmateix, el nombre sumat de passatgers que passen pels aeroports de Menorca, Eivissa i Mallorca cada any supera la xifra esmentada.
Tot i que la prioritat en aquests moments per la Conselleria de Mobilitat n’és la descentralització, Amengual té clar que "l’aeroport, com a servei públic que és, ha d’estar gestionat de manera majoritàriament pública". Si de cas, per aquest departament en mans del PSM, allò ideal seria la participació de la iniciativa privada "només" mitjançant les cambres de comerç.
Aquest punt contrasta amb la visió que el conseller de Turisme, Francesc Buils (UM), té sobre el tema. La setmana passada, en declaracions a dBalears, Buils manifestà que "s’ha de cercar un fórmula perquè les patronals empresarials tinguin una participació activa en la gestió de Son Sant Joan".
Tot i les diferències evidents, sembla que, ara per ara, aquests dos socis de govern posen més èmfasi en la descentralització de manera immediata que no amb el model i tipus de gestió que se’n derivarà a molt més llarg termini.
Sindicats, contra privatització
El sindicat UGT donà a conèixer ahir, en un comunicat, la seva disconformitat amb un "model de privatització que prioritzi la rendibilitat econòmica per sobre del concepte de servei públic". El sindicat defensa "el manteniment de la xarxa aeroportuària i aeronàutica de titularitat i gestió pública estatal, amb participació de les comunitats autònomes".
"Aquest procés és desafortunat perquè es privatitza el 30 per cent d’un servei públic essencial per a les nostres illes i perquè suposa el primer pas d’un camí sense retorn en el qual prest o tard es completarà la total privatització (com ha succeït amb Telefònica), ja sigui amb el Govern actual com amb un del PP, tal com ho anunciava el senyor Rajoy al seu programa electoral", féu saber UGT.
Per CCOO, d’altra part, "la privatització d’AENA correspon a criteris estrictament de mercat, la qual cosa pot ser que repercuteixi en la qualitat del servei i en les condicions laborals dels treballadors".
"La nostra oposició a l’opció privatitzadora no parteix només d’un posicionament ideològic, sinó de l’experiència que els recursos humans i materials que la societat ha posat en mans de l’Administració es poden gestionar d’una manera eficient", digueren des de CCOO.
Aquest sindicat, per tant, "rebutja qualsevol casta de privatització, com també una transformació que no impliqui una majoria de capital públic estatal".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
D'ençà de les noves carreteres, aquestes ja no estan tant saturades. No dic que no s'hagi d'invertir en transport públic, però tampoc es pot dir que el tren fins a Inca i Manacor no serveix de res. Són els dos nuclis de població més importants després de Palma. Sembla que en aquesta legislatura el tren s'estirarà fins a Artà... Ja veurem si d'aquí uns anys s'allarga fins a Cala Rajada, cosa que, segurament ha de ser una reivindicació obligada per part dels rajats (Naturals de Cala Rajada). Però això no fa que sigui més d'interès o necessitat general.
Que el tren arribi a Cala Rajada i Alcúdia (i després a la zona de migjorn) sí que és important per al transport públic. No serveix de res un tren que només arriba a Inca i a Manacor, sense tenir en compte que els turistes i residents molt sovint volen arribar a altres llocs. Les carreteres se saturen amb cotxes de lloguer i particulars, i l'única forma de llevar cotxes, és donant la possibilitat que la gent (mallorquins i turistes) es mogui en el transport públic de més qualitat i eficàcia, és a dir, el tren. Consum de territori? Quan s'ha d'eixamplar una carretera (o directament fer una autopista) perquè està saturada es consumeix molt més territori del que consumirà el tren de Llevant. Per cert, no siguis demagoc, que el tren de Llevant aprofita majoritàriament el traçat de la línia antiga. Sí al tren de Llevant, el transport públic de més qualitat i eficaç!
a veure si inverteixen en transport públic aconseguint fer baixar aquests preus dels avions i en una xarxa de trasnport públic per tots i per tota l'illa, i deixen de pensar en gastar 440 millons en un tren a llevant que destrossarà el territori i no solucionarà els problemes de mobilitat de la comarca! No al tren de LLevant SI a un transport públic de qualitat i eficaç! http://mallorcallevant.blogspot.com/