El president del Govern balear, Francesc Antich, va insistir avui que li “continua preocupant” que l'Executiu central estableixi una “xifra limitadora” de 30 milions de passatgers anuals --set milions més dels quals compta l'aeroport de Palma de Mallorca-- per permetre la participació de les comunitats autònomes en la gestió dels seus aeròdroms.
Per Antich, la cogestió aeroportuària “ha de venir donada per la importància estratègica que té l'aeròdrom dins del territori”.
Després de visitar l'Escola d'Estiu de l'Associació de Mares de Discapacitats de les Balears, Antich es va referir així a l'acordat el passat divendres en el Consell de Ministres, on es va aprovar el procés de privatització parcial d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), la qual cosa permetrà que les comunitats autònomes participin en la gestió de l'ens públic, sempre que els aeròdroms registrin 30 milions de passatgers, la qual cosa succeeix únicament en Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat.
El president del Govern autonòmic va recordar que el procés de privatització d'AENA serà “llarg, ja que durarà dos o tres anys” i, en aquesta línia, va ressaltar que el president de l'Executiu central, José Luis Rodríguez Zapatero, s'ha compromès a què durant aquest temps, Balears podrà incorporar-se a la cogestió aeroportuària de l'aeròdrom de Palma.
Zapatero ja va avançar divendres passat, després de reunir-se amb el Rei, que la cogestió aeroportuària “arribarà a les Balears”, si bé va assenyalar que el Govern ha establert un “llindar estimatiu” sobre la participació de les Comunitats Autònomes als aeròdroms, amb referència als 30 milions de passatgers, que, segons va destacar, “lògicament ho respectarem”.
Per aquesta raó, Antich va estimar que més enllà d'aquesta xifra, s'ha de prevaler la “importància” de l'Aeroport de Palma per a les Balears, tenint en compte que es tracta d'una Comunitat Autònoma afectada per la insularitat, la qual cosa suposa una “dificultat per a la mobilitat dels ciutadans”.
A més, va ressaltar que Son Sant Joan suposa una “eina de gestió econòmica importantíssima”, a causa que la principal activitat econòmica de les illes entra per l'aeroport. “Volem ser dins de la cogestió aeroportuària i, en aquest sentit, treballarem amb tota la societat civil”, va indicar, mentre va recordar que ja s'ha reunit amb els presidents de la Cambra de Comerç i el Cercle d'Economia per parlar sobre aquest assumpte.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
AENA es un residu que ve del franquisme i respon a la concepcio sempre centraliste del Estat. El interes de certs sectors per mantenir aquest "xollo" es evident. "L´Aena en red" supossa que cinc aeroports espanyols tenen superavit- entre ells el Prat i PM- i la resta te de mantindre´se en subvencions. Que aquesta visio centralista a supossat una despessa de 6.000 milions de € per Barajas i tohom contens. L´aberracio economia de actuar en "Red" es que fan un aeroport a Huesca que ja d´entrada es sap que sera tremendament deficitari, pero aquest "caprici" pagan-lo entre entre els que guanyan sera un nou motiu de "solidaridad", i per descomptat fer sempre gran Madrid. En aquets moments els sindicats en una actitut corporativista demanen que les coses continuen com sempre. Des de Catalunya es ve demanan permanenment la transfere del Prat a la Generalitat.Ara es vol cedir un 19% pero aixo no resol la demanda i continuarem apretan al Govern central.Molt be pel vostre President Antich per demanar la cogestio, de Son San Joan ,pero ens agradaria veuren´s junts quan "apretem" a Madrid. No quan marquem una reivindicacio al centralisme i tot seguit radera tots demanan lo mateix