En un comunicat, la Conselleria de Salut i Consum va explicar que d'acord amb les esmentades normatives, la Direcció General de Consum desenvolupa de forma permanent una campanya d'inspecció entre les aerolínies que operen a l'arxipèlag, dins de la qual s'analitzen els requisits de l'oferta; si es faciliten les condicions generals de contractació; i si es compleixen les obligacions prèvies a l'inici del procediment de contractació, entre d'altres procediments.
Així mateix, aquesta campanya analitza si s'informa i es realitza el descompte de resident i de família nombrosa; si apareix l'assegurança de viatge de forma preseleccionada per la companyia, i si, a més es cobra per l'equipatge i per utilitzar targeta de crèdit per als pagaments dels serveis contractats.
D'aquesta forma, també es comprova la disponibilitat dels bitllets ajustant-se al preu ofert en la publicitat a través dels rètols, cartells, i anuncis.
En total, els inspectors van fer un seguiment de 16 companyies aèries i es va proposar l'inici de l'obertura d'expedients sancionadors a un total de 8 de les aerolínies inspeccionades.
PRINCIPALS IRREGULARITATS
Quant a les irregularitats trobades durant la campanya d'inspecció, destaquen com a més freqüents les relacionades amb els descomptes aplicats -ja sigui com residents balears i per família nombrosa-, les assegurances de viatge, i els cobraments que les companyies realitzen els usuaris de les mateixes.
Així, i sobre els descomptes de resident balear, la Direcció General de Consum va destacar que es van detectar problemes amb quatre companyies, ja que “no ha estat possible verificar” si s'aplica en vols amb escales. En aquest sentit, i referent als descomptes de família nombrosa, tres de les aerolínies no realitzen el descompte, o es realitza de forma “incorrecta”.
Sobre les assegurances de viatge, destaca que apareix l'opció -de selecció d'aquesta modalitat- de forma preseleccionada per vuit companyies a les seves pàgines Web, encara que es va detectar que també s'han cobrat preus més elevats de l'anunciat per canviar l'hora o el dia de viatge ja contractat.
Quant als cobraments d'impostos per equipatge i selecció de seient, la Direcció General de Consum va afirmar que sis de les 16 companyies inspeccionades sí que cobren l'equipatge.
En aquest sentit, els preus són molt variats segons les aerolínies: 4,50 euros en la web i 9 a l'aeroport en una companyia; 9 euros per cada bossa i trajecte i 18 euros per cada bossa addicional en una altra; entre 8,99 i 15 euros en una altra empresa; entre 4,50 i 9 euros; 5,99 per cada maleta i trajecte; i 8 euros per bossa d'equipatge.
D'altra banda, i quan sobre el cobrament de taxes per selecció del seient, la campanya va aclarir que tres companyies utilitzen aquest sistema.
Així, sis aerolínies carreguen una quantitat per utilitzar les targetes de crèdit per al pagament dels serveis contractats. D'aquesta manera, algunes companyies carreguen directament per les transaccions amb targetes de dèbit --d'1,50 a 3 euros-- o de crèdit, de 4 a 6 euros, mentre que d'altres emeten targetes pròpies i penalitzen econòmicament aquells clients que no les tenen o no les utilitzen.
NORMATIVES
Els incompliments es deriven de l'establert en la Llei 1/1998 de l'Estatut dels Consumidors i Usuaris de la Comunitat Autónoma que, al seu article 13, disposa que per garantir el dret a una correcta informació sobre els béns, productes i serveis posats a disposició dels consumidors i usuaris, aquests hauran d'aportar, de forma verídica i objectiva, una informació veraç, completa i eficaç sobre les seves característiques essencials i d'utilització.
Per la seva part, el Reial Decret Legislatiu 1/2007 que aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris, indica al seu article 60 que és obligatori comunicar en tota la informació oferta al consumidor, inclosa la publicitat, el preu final complet dels béns o serveis, inclosos els impostos, de les despeses que repercuteixen en el consumidor i d'altres costos addicionals pels serveis accessoris.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.