TW
0

El Govern balear participarà en la cogestió de l’aeroport de Son Sant Joan "en la primera fase". És a dir, d’aquí a dos o tres anys, en el mateix moment que la Generalitat catalana o el Govern de la Comunitat de Madrid comencin a participar de la gestió de l’aeròdrom del Prat i el de Barajas, respectivament. Aquest és el principal compromís que aconseguí ahir dematí el cap de l’Executiu autonòmic, Francesc Antich, del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, en la reunió d’una hora i tres quarts que varen mantenir al Consolat de la Mar.

Una reunió llarga i intensa en la qual Antich es mostrà, davant el president espanyol, "totalment en contra" de la decisió aprovada un dia abans pel Consell de Ministres, que deixava les Balears fora de la cogestió aeroportuària. El president recalcà la "importància estratègica" de Son Sant Joan, porta d’entrada dels turistes i clau de les comunicacions balears, i defensà una històrica reivindicació, la de la cogestió aeroportuària, no tan sols en nom del seu Govern sinó també de l’empresariat i la societat civil balear. Una reivindicació que, recordà, és anterior fins i tot a la catalana.

De fet, en la compareixença posterior que efectuà en solitari, el cap de l’Executiu mostrà un to molt més reivindicatiu del que és habitual i repetí expressions com "lluitarem", "continuarem batallant", "no abaixarem la guàrdia", "farem força, "estarem alerta" o "no tolerarem". També advertí que quan Madrid compleixi els compromisos, gastarà un to "meravellós", però mentrestant el seu serà el to d’un president que defensa els interessos de les Balears.

Notícies relacionades

Ahir, amb el to de president, aconseguí que Zapatero li garantís que l’entrada de les institucions balears en la gestió de l’aeroport de Palma es produirà d’aquí a dos o tres anys, quan es completi el procés de reforma de l’empresa pública Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), aprovat divendres en el Consell de Ministres. El Govern central autoritzà la privatització d’un 30% d’AENA i l’entrada de les comunitats en la gestió dels seus aeròdroms respectius, però sempre que tinguin com a mínim 30 milions de passatgers anuals.

Son Sant Joan, que ara té 23’2 milions d’usuaris cada any, no caldria que superàs aquest llindar dels 30 milions de passatgers anuals per accedir al selecte club d’aeroports que, ara per ara, només integren el de Barcelona i el de Madrid.

"No podem acceptar que per un simple nombre en quedem defora", "no tolerarem quedar-ne defora", afirmà en la seva compareixença Antich, que advertí que el Govern central ha de tenir una "atenció especial" a les particularitats de l’aeroport de Palma, estratègic per a la principal activitat econòmica de Balears però també per al "projecte global" de les Illes que el Pacte té al cap. "Lluitarem i serà motiu de controvèrsia si no se soluciona", sentencià.

El PP no se’l creu

El PP no deixà passar ni unes hores per criticar els compromisos adquirits per Zapatero a Palma. El seu portaveu adjunt, Joan Flaquer, retragué al president espanyol que cada estiu tingui "bones paraules" per a Balears que després, durant l’any, "no compleix mai", informà l’agència de notícies Europa Press.