TW
0

Greenpeace assenyala set “punts negres” a les Illes Balears dins del seu informe sobre la destrucció dels litorals a Espanya “Destrucció a Toda Costa 2008”. És la vuitena edició i ha estat presentada avui per l'ONG. Aquest informe analitza els cent casos del país que revesteixen major gravetat, en relació amb el nombre de quilòmetres de costa de cada una de les comunitats i ciutats autònomes.

Amb 1.428 quilòmetres de costa, les Illes Balears acumulen el 12 per cent de l'oferta total d'amarratges per a vaixells de la Mediterrània, una “insostenible massificació del litoral”, assegura l'organització en el comunicat. Segons Greenpeace, en els últims quatre anys, Balears ha viscut una pressió turístico-urbanística sense indicis de remissió a mitjà termini, molt agressiva en el seu fràgil territori.

Dels set punts negres de les Balears, sis s'ubiquen a Mallorca: la possible trama de corrupció urbanística entorn del Pla Territorial de Mallorca (PTM), el projecte del camp de golf de Son Bosc (Muro), l'ampliació de Port Adriano (Calvià), el cable elèctric que arribarà a Santa Ponça, la contaminació “severa” present a la Badia de Palma, i el projecte d'enfonsament d'una fragata militar en Calvia.

A Eivissa, els ecologistes esmenten un punt negre, derivat de la contaminació de l'aigua per l'ampliació de la infraestructura i per l'enfonsament del vaixell Senyor Pedro.

A l'informe es destaca la possible trama de corrupció entorn del PTM, per mitjà del qual s'haurien requalificat terrenys sense valor urbanístic a Pollença, Campos, Llucmajor i Marratxí. En aquest sentit, l'organització indica que l'actuació de la Justícia entorn del Pla i també en el municipi d'Andratx han de suposar “un punt d'inflexió sobre la impunitat que s'ha viscut a les illes”.

Greenpeace denuncia l'“empenyorament” de l'Ajuntament de Muro de construir un camp de golf en Son Bosc, al costat del Parc Nacional de L'Albufera, i l'ampliació de Port Adriano, a Calvià, que suposarà, segons Greenpeace, la destrucció d'una extensa prada de Posidonia oceànica.

Segons el seu parer, els responsables del projecte volen negar aquest fet, “un dels pitjors exemples a nivell europeu del menyspreu a la normativa ambiental”, assegura l'ONG. A l'informe es destaca així mateix el dany que causarà als fons marins de Santa Ponça l'entrada d'un cable elèctric que unirà Mallorca amb la península.

La Badia de Palma de Mallorca és, segons Greenpeace, un dels punts negres de la costa balear on la contaminació és més greu com a conseqüència dels abocaments d'aigües residuals i l'intens tràfic de vaixells comercials i d'esbarjo, que provoquen freqüents pèrdues d'hidrocarburs.

També critica el projecte d'enfonsar quatre mil tones de ferralla al costat de la reserva de les Illes Malgrats (Calvià), la qual cosa evidencia el “poc atractiu que els gestors atorguen a la conservació del mitjà costaner i marí”.

El setè punt negre, a Eivissa, es refereix a l'ampliació del seu port, que comporta, segons Greenpeace, el dragatge de sediments amb mercuri; així com el vaixell Senyor Pedro, enfonsat en les seves aigües, que suposa també un focus de contaminació.

D'altra banda, els ecologistes demanen que els 80 expedients que la Demarcació de Costes ha obert contra construccions il·legals a les Balears acabin en demolició si la Llei de Costes ho determina.

Entre els projectes positius, els ecologistes citen la proposta per a la creació d'una reserva marina al sud de l'arxipèlag balear per protegir la cria de les quatre espècies de tonyina més importants de la Mediterrània, una actuació que qualifiquen de “vital” per assegurar la seva supervivència.

Andalusia, la Comunitat Valenciana, la Regió de Múrcia, les Canàries, Ceuta i Melilla comparteixen aquest any el primer lloc d'un “hipotètic pòdium” com les regions litorals que més han maltractat la seva costa. En el segon lloc estarien Catalunya, les Balears i Galícia, que continuen assetjant el seu mitjà natural amb “el maó i la contaminació”.