TW
0

Les classes han acabat per als alumnes de les Illes Balears, però no la feina per a la Conselleria d’Educació i Cultura. Són moltes les qüestions que han quedat damunt la taula de la consellera Bàrbara Galmés per al curs que ve. El principal repte serà, una vegada més, afrontar la greu incidència del fracàs escolar, que l’any 2007 afectà un 38,2% de l’alumnat de Balears, un dels índexs més elevats de l’Estat.

Educació ja implantà el darrer trimestre del curs passat un programa pilot en 34 centres per combatre el fracàs a través del foment de la lectura i l’escriptura. Els sindicats, però, reclamen un pla de xoc negociat amb totes les organitzacions representatives de la comunitat escolar per fer front a les altes taxes d’abandonament i al fracàs escolar.

En aquest sentit, una altra de les qüestions que haurà d’afrontar Bàrbara Galmés és aconseguir una redistribució efectiva de l’alumnat amb necessitats educatives de suport i els nouvinguts entre tota la xarxa sostinguda amb fons públics. Els sindicats de professors han criticat en diverses ocasions que la majoria d’alumnat immigrant s’hagi concentrat en els centres públics i n’hagi deixat al marge els concertats. El nou decret d’admissió d’alumnes fou la recepta de la Conselleria per posar fre al desequilibri i els seus efectes es començaran a fer visibles el pròxim curs.

Més alumnes, més centres

L’increment demogràfic de l’Arxipèlag dels darrers anys s’ha traduït en un augment de l’alumnat per sobre de les previsions de la Conselleria d’Educació. Aquest fet ha provocat que hagi estat necessari acudir a les aules prefabricades per acollir tot l’alumnat. El curs 2007/08 hi havia 75 classes en barracons repartits en 34 col·legis de Balears. Per al curs 2008/09, la previsió apunta que caldran fins a 125 barracons, a l’espera que finalitzin les obres de reforma o de construcció de nous centres. A més, ha crescut notablement la demanda de places en centres infantils públics, per la qual cosa també serà necessària l’ampliació de la xarxa d’escoletes.

Així mateix, la implantació del programa de reutilització dels llibres de text als col·legis és en l’agenda de la consellera Galmés. La primera passa serà implantar el sistema en l’ensenyament primari el curs vinent. Les primeres veus crítiques, però, ja han sorgit i apunten a la "complicació" que suposa per als centres que els docents i les Ampa s’hagin de fer càrrec de la coordinació d’aquest programa.

Pel que fa als continguts, el nou currículum d’Educació Infantil preveu l’ensenyament d’una llengua estrangera als infants a partir dels 3 anys.

Ciutadania

D’altra banda, el desplegament d’educació per a la ciutadania es presenta menys complicat que en altres autonomies. La campanya d’objeccions impulsada per associacions conservadores no ha tingut la repercussió assolida en altres indrets de l’Estat, on s’ha convertit en un important punt de tensió amb l’administració educativa. De moment, Educació ja ha anunciat que els objectors no obtindran el graduat d’ESO.