TW
0

La "crisi" oberta al Pacte del Consell per la qüestió territorial podria tenir ja una via de solució. La presidenta Francina Armengol (PSIB) ha traslladat una proposta als seus socis d’UM que suposa reformar de manera molt puntual el Pla Territorial per permetre que la institució insular pugui mantenir aturades mentre vulgui les polèmiques Àrees de Reconversió Territorial (ART). UM ho estudia, però no ha contestat.

Amb la proposta, que Armengol exposà dijous al secretari general d’UM, Miquel Ferrer, es podria aprovar la modificació del Pla Territorial al ple del 7 juliol i deixar caducar la moratòria urbanística vigent dia 17, perquè tot el que conté quedaria ‘aturat’ per altres vies.

La moratòria inclou tres espais ara protegits per la llei territorial —cala Blanca, cala Marçal i els Pujols; el Guix, on ja hi ha un principi d’acord amb l’Ajuntament d’Escorca per reduir la urbanització; i nou ART —operacions que traslladen aprofitaments urbanístics d’un punt a un altre—, incloses les tres que investiga la Justícia —els Creuers i les dues de la Ràpita.

Només les ART quedarien pendents d’una solució que, segons el plantejament dels socialistes, exigiria deixar clar en el Pla Territorial que no es podran desenvolupar fins que els ajuntaments no s’adaptin al Pla i el Consell no aprovi un reglament que ho permeti. Ara, un consistori pot desenvolupar una ART directa amb una adaptació parcial al Pla Territorial i un pla especial que ha d’aprovar el Consell. Amb la revisió plantejada no es podria fer res fins que el Consell no volgués i, per tant, seria com una moratòria encoberta.

UM estudia ara la proposta. Alguns dels seus dirigents no la veuen malament, però oficialment es manté l’actitud d’acceptar només modificacions territorials consensuades també amb el PP. UM creu que no hi ha risc a curt termini que les ART es desenvolupin i, per tant, entén que no passaria res si caducàs la moratòria sense reformar el Pla Territorial. UM, que no té convocada cap executiva, ha de donar ara resposta al PSOE.