Aquest va ser el compromís adoptat pel director de la companyia per Espanya i Portugal, Alvaro Middelmann, després de mantenir una reunió amb el president del Govern, Francesc Antich, en la qual van donar per «closa» la polèmica suscitada en les últimes setmanes, després que la directora general de Política Lingüística, Margalida Tur, enviàs una carta al president d'Air Berlin, Joachin Hunold, instant-li a utilitzar el català en l'atenció personalitzada als clients, la documentació escrita, la pàgina web i les instruccions que comunica a bord de l'avió.
En finalitzar l'encontre, Middelmann es va comprometre que «algun dia» s'utilitzarà el català als avions d'Air Berlin, si bé va estimar «complex i difícil» establir una data concreta. No obstant això, va recordar que actualment, 38 dels més de 200 empleats d'aquesta companyia ja són catalanoparlants, mentre que en el 90 per cent dels vols hi ha, almenys, una persona que parla espanyol.
El director d'Air Berlin per a Espanya i Portugal va remarcar que la companyia manté un «respecte absolut» per la cultura mallorquina i balear i, en aquest sentit, va lamentar la interpretació que s'ha fet de l'editorial escrit per Hunold a la revista 'Air Berlin Magazin' denunciant que el castellà s'ha convertit a les illes a una «llengua estrangera més», ja que, segons va remarcar, «l'últim que volia era ofendre».
D'altra banda, Middelmann va anunciar que està previst que el president d'Air Berlin es traslladi en les pròximes dates a Mallorca per tractar amb el Govern assumptes de «comú interès», si bé va necessitar que no està previst que vagi a participar en l'esmentada reunió amb la Direcció General de Política Lingüística.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De Polònia (TV3): "El director d'Air Berlin diu que el castellà està en retrocés a Mallorca. Efectivament: de cada dia es parla més alemany i menys castellà!". Per a que ho entenguin els espanyol-integristes: "cuando veas las barbas de tu vecino pelar... pon las tuyas a remojar"
A Mallorca hi ha hagut molt de temps un símptoma, que és la baixada de calçons. Els que comanden molt sovint les s'han baixat (a voluntat o per obligació) i els han ben... bé, ja m'enteneu. Hauria de ser hora de capgirar aquest símptoma, i que si ens hem de baixar nosaltres els calçons, procurem fer servir la part de davant en lloc de la de darrera. També m'enteneu: en una baixada de calçons val més que esteguem noltros darrera. Però potser per això ens falten uns bons collons. Meam quan els sabrem mostrar...
Insisteixo: ha retirat Air Berlin la revista de tots els llocs era a l'abast del públic i clients? Si l'ha retirada anam per bon camí. Si segueix als avions i als taulells de les oficines de la companyia és que en Hunold i en Middelmann se'n foten de tots nosaltres, de n'Antich i de tots els qui li van al darrere. En Middelmann juga a polític i no a home d'empresa. Per ètica i dignitat no pot dirigir el Foment de Turisme. Si vol utilitzar l'empresa per la que treballa per fer política, també l'hauria de deixar perquè no és seva, sinó dels accionistes i els accionistes no el paguen per fer les pessigolles al govern de les Illes Balears.
L'avió subcontractat a Air Berlin que ahir havia de ver el vol Barcelona-Cancún i que tenia una avaria a la porta d'emergència, ja ha sortit? Crec que els pasargers s'han quedat a dormir a Bcn. Air Berli, no és perfecte, senyor Middelmann. I vosté, ho és o bé s'ho creu?
Senyor Middelmann: Ja ha quedat ben clar que, per no sebre deixar de banda sa vostra idelogia quan toca fer-ho, heu fet molt de mal an ets interessos de sa companyia per sa que treballau. Ara heu perdut sa credibilitat, s'equanimitat, s'autoritat necessàries per a poder dur a terme d'una manera efectiva ses taques i es projectes que ha de tirar endavant un president des Foment del Turisme. Pes bé de tots noltros i per a que aquesta entitat, clau per a sa bona marxa econòmica des nostro pais i de ses nostres butxaques, pugui dur a terme sa seva feina, haurieu d'armar-vos d'humilitat i de bon sentit comú, i deixar es càrrec, per a que una altra persona en millors condicions el pogués exercir. Així evitarieu també fer mal, de retruc, an es Fomet del Turisme i an es nostros interesos. Tots vos ho agrairíem.
"Artista": la pena la fas tu. Seràs cap de fava?! Si tant estimes el castellà, ves-te'n a porgar fum per devers Castella i deixa'ns en pau als vertaders mallorquins.
I tu "Artista", ets d'ofici, genocida? Directe!
Seguir gastando tinta, tiempo, dinero y energia en estas idioteces.....seguid! El mundo va en otra dirección y no os dais cuenta que respirais en una bolsita de plastico......en català! Una pena.
No cantem victòria tant aviat, aquestes sobtades bones intencions no són creibles, ho haurem de veure amb els nostres ulls i escoltar amb la nostra oida. MIDDLEMAN DIMISSIÓ!!!! BOICOT AIR BERLIN!!!!!!
Què passaria si, quan un dets empleats d'Air Berlin me demani que li parli en castellà perquè no m'entén, jo no fos tan “educat†com per canviar de llengua? i continuàs parlant en català. Suposem que estam en terra, per exemple a ses oficines de venda de bitllets de s'aeroport. És ver lo que em pens que sa normativa legal vigent diu que jo estic en tot es meu dret a fer-ho, i que ses empreses que comercialitzen serveis en territori balear estan en s'obligació d'habilitar es mitjans per tal de pore'r-me atendre en català? Si no vaig errat i això és així: no és ver que si sa companyia en qüestió se negàs o no estàs en condicions d'atendre'm jo podria fer arribar una queixa a s'administració i que aquesta hauria d'obrir un expedient i si se comprovàs que ses coses han anat així, instar a sa companyia a solucionar es problema i adequar-se a sa normativa vigent? I que si sa companyia reiteradament incomplís sa normativa s'administració se n'hauria de cuidar de posar-hi remei. Perquè si tenim lleis i normatives dou ser per a prendre-les-mos en serio i que se complesquin, que tots les complesquin, que sinó no fan falta tan de gasto en personal, en tinta i paper, en serveis d'inspecció, en oficines de defensa des consumidor… ___ Llei de Normalització Lingüística de les Illes Balears Aprovada pel Parlament de les Illes Balears el 29 d'abril de 1986 Article 2 1.-La llengua catalana és la llengua pròpia de les Illes Balears i tots tenen el dret de conèixer-la i d'usar-la. 2.-Aquest dret implica poder adreçar-se en català, oralment o per escrit, a l'Administració, als organismes públics i a les empreses públiques i privades. […] ___ Llei 11/2001 de 15 de juny, d'ordenació de l'activitat comercial a les Illes Balears. Article 8. Drets lingüístics dels consumidors 1. En els establiments regulats en aquesta llei, els consumidors tenen dret a ser atesos en alguna de les llengües oficials de les Illes Balears, i no podran ser discriminats o atesos incorrectament per raó de la llengua oficial que emprin. 2. En els establiments al detall que disposen d'una plantilla laboral de més de tres treballadors, els consumidors tenen, a més, el dret de ser atesos en la llengua oficial de les Illes Balears que escullin. 3. La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per als consumidors dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català. Aquesta norma no s'aplica a les marques, als noms comercials i als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial. En els termes que reglamentàriament es determinin, els establiments comercials informaran els consumidors dels seus drets lingüístics mitjançant la col•locació dels anuncis corresponents. 4. Les administracions competents promouran l'ús progressiu de la llengua catalana en les activitats comercials, com també en els rètols, símbols i distintius dels establiments comercials de les Illes Balears.