TW
0

Els convenis ferroviaris que el Govern central es va comprometre a firmar amb Balears continuen donant maldecaps. Al retard en la seva tramitació, s’hi suma ara la reticència de Madrid a finançar la totalitat del projecte de tramvia de la Badia de Palma, tal com havia plantejat el Govern. Segons fonts del Gabinet de Francesc Antich, el Ministeri d’Hisenda hauria indicat en les negociacions que només pot pagar una tercera part del tramvia. Amb tot, les negociacions continuen obertes i no es dóna res per perdut.

El Govern proposà la inclusió en un mateix conveni de diverses obres del tren —allargament de la via de Manacor a Artà i de sa Pobla a Alcúdia i desdoblament d’Inca a l’Enllaç— i de la primera fase del tramvia, de Palma a l’aeroport. En total, les actuacions reclamades sumaven 666 milions en quatre anys, 310 dels quals havien de ser per al tramvia.

Dos convenis diferents
Ara Madrid proposa que se signin dos convenis: un per al tren i l’altre per al tramvia, perquè s’entén que aquest darrer projecte just afecta Palma. El primer conveni se signarà de manera imminent i el segon, més endavant. Però el Govern central habitualment només paga una tercera part dels projectes tramviaris —així ho ha fet, per exemple, amb el de Tenerife— i, per tant, només estaria disposat a aportar uns cent milions dels 310 demanats.

El Govern negocia ara amb l’objectiu que el global de la inversió ferroviària estatal a Balears sigui dels 666 milions demanats i intenta que l’Executiu central reconsideri la seva posició: o bé augmentant la seva aportació al tramvia o bé incrementant la inversió en tren per compensar-ho.

Des del Bloc, que controla la Conselleria de Mobilitat, ja s’ha advertit que no acceptaran "rebaixes" i volen que arribin tots els doblers per inversions ferroviàries. La formació recorda que el Pla de transport preveia una inversió de 2.000 milions fins a l’any 2020 i els 666 demanats no inclouen cap actuació en transport públic a les illes menors.