TW
0

Si els doblers del ferrocarril es retarden, els del tramvia de Palma encara arribaran més tard. El Govern central no inclourà el projecte del tramvia en el conveni ferroviari que signarà amb l’Executiu balear de manera imminent. Segons han confirmat fonts del Gabinet de Francesc Antich, Madrid planteja ara un conveni a part per al tramvia, fet que provocarà un major retard en l’arribada del finançament estatal per al projecte estrella del Pacte.

La justificació que esgrimeix el Govern central per treure del conveni ferroviari el projecte de tramvia és que es tracta d’un transport interurbà i, com que d’entrada només afecta Palma, l’Ajuntament s’hi hauria d’implicar. Precisament la implicació de Cort i el grau de finançament estatal que ha de rebre el projecte són elements que el Govern estaria negociant ara amb Madrid.

Amb tot, el Govern es conscient que això provocarà un altre retard en l’arribada dels doblers perquè mentre el conveni del tren —sense el tramvia— es firmarà de manera imminent —podrien fer-ho aquest mateix mes o, en tot cas, aquest estiu— l’altre trigarà més.

Per tant, si aquest mes s’acaba signant el conveni del tren només arribaran uns 350 milions dels 666 que el Govern havia demanat per a projectes ferroviaris i s’haurà d’esperar a concretar els poc més de 300 de la primera fase del tramvia, de Palma a l’aeroport.

El nou escenari de les negociacions, que lideren departaments controlats pels socialistes com el d’Economia, ja s’ha donat a conèixer als responsables de la Conselleria de Mobilitat, controlada pel Bloc. Aquesta formació, que ha criticat reiteradament el retard, no acceptarà cap retallada en les inversions promeses i, de fet, recorda que encara quedarà pendent un tercer conveni per a actuacions en transport públic a les illes menors.

Mobilitat preveu que el projecte inicial del tramvia de Palma a l’aeroport estigui llest després de l’estiu, l’octubre o novembre, i a partir llavors es podrà començar a tramitar si les negociacions amb Madrid ho permeten. En principi, el traçat amb més opcions sortiria de davant el Rívoli, ocuparia el sentit direcció a la mar de les Avingudes i transcorreria per segona línia de costa fins a l’Aeroport.

Si aquest conveni no té data, el del tren es podria signar aquest mes i, en quatre anys, permetria dur la via de Manacor fins a Artà i de sa Pobla a Alcúdia. També es desdoblaria la línia des d’Inca fins a l’estació de l’Enllaç. La firma d’aquest acord suposaria el compliment d’una vella promesa del president espanyol, José Luís Rodríguez Zapatero.