El ple del Consell de Mallorca va revocar avui subvencions per valor d'1,5 milions d'euros que estava previst destinar a 23 obres executades en 13 municipis de l'illa i en la mancomunitat del Raiguer, i que estaven contemplades en el Pla d'Obres i Serveis (POST) de 2002 a 2005. La Institució Insular va decidir cancel·lar les esmentades subvencions en detectar deficiències tècniques en la documentació relativa als treballs de construcció.
En un intens debat, l'alcalde de Manacor, Antoni Pastor, que va intervenir en la sessió plenària, va reclamar a l'equip de govern 627.000 euros, xifra que correspon a les inversions previstes en el POST per a aquest municipi i que ha estat una de les quantitats derogades pel Consell. Davant d'aquesta decisió, el primer edil va anunciar que acudirà als jutjats per presentar un contenciós administratiu contra la Institució, al·legant que el Consistori ha actuat de forma «totalment correcta».
Per la seva part, el conseller de Cooperació Local, Miquel Rosselló, va justificar la retirada de les subvencions en asseverar que les obres afectades no s'han certificat correctament, mentre va al·ludir als «seriosos» problemes de finançament del Consell.
En concret, dels 1,5 milions globals, 1,16 milions correspondrien ser abonats pel Govern i el Ministeri d'Administracions Públiques, mentre que els 400.000 restants pertanyen a la Institució Insular.
Els municipis que s'han vist afectats per la cancel·lació de les partides són Calvià (amb dos projectes executats), Manacor (quatre), Marratxí (un), Santa Margalida (un), Selva (tres), Sóller (un), Alcúdia (un), Son Servera (dos), Banyalbufar, Llucmajor, Pollença, Porreres i Santanyí, tots aquests amb un treball de construcció, a més de la mancomunitat del Raiguer (tres).
En declaracions als mitjans després del debat de la reprovació, Pastor va assegurar sentir-se «sorprès» per la decisió del Consell ja que tècnicament la documentació està lliurada, pel qual que va titllar la situació de «molt greu» en provocar que els Ajuntaments «hagin de presentar contenciosos». No «ens han pagat encara, ni tan sols les obres pertanyents a 2002, mentre alguns consellers van venir a inaugurar alguns dels projectes», va recriminar.
Respecte a la proposta llançada per Rosselló de dedicar un major nombre d'ajuts, en el Pla d'Obres i Serveis de 2009, als municipis afectats en l'actualitat, l'alcalde de Manacor va asseverar no voler que «ens regalin gens, sinó que es faci justícia», incidint que les subvencions i documents estan «ben acreditats». En aquest sentit, va considerar «impresentable» que «ni tan sols no ens hagin donat oportunitat de defensar-nos en aquest procés».
Al contrari, Rosselló va subratllar que les obres no van ser bé certificades per la qual cosa el Consell no podrà assumir les partides, encara que va assegurar que la Institució serà «molt sensible» el 2009 a l'hora d'ajudar els Consistoris perjudicats.
En el moment en què el departament de Cooperació Local va iniciar els tràmits per a la revocació de les subvencions, els ajuntaments afectats van presentar diverses al·legacions, de les quals van ser estimades les de Palma, Marratxí, Pollença i Manacor, localitats que finalment sí que rebran les subvencions previstes. La resta d'al·legacions no van ser acceptades a causa de problemes en la seva tramitació.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ha tornat a succeir. Soc germà i cunyat de dues víctimes mortals per creuament de mitjana a l'autopista de Inca. Hi ha ara mateix persones amb nom i cognoms al Consell de Mallorca responsables de la noticia de fa unes hores d'una dona ingressada amb pronòstic de gravetat per que un cotxe en sentit contrari li va caure al damunt a la autopista només perquè no hi havia una separació entre la seva via en la que anava tranquil·lament i una altra inversa on hi va haver una incorporació mal calculada. Hi haurà morts a famílies pròximament degut a la no col·locació per part dels responsables polítics de mitjanes a les autopistes de Balears. Són uns quants centenars de milers d'euros que s'han de concedir a una empresa de infrastructures viàries per evitar unes 5 morts anuals. Morts de persones que van a la feina i simplement són envestides per altres cotxes que també indirectament han patit un adelantament o una incorporació mal calculada. Una acció molt freqüent a una infrastructura responsabilitat del Consell de Mallorca. Però, clar, val més la pena gastar-se'ls en altres coses més “urgentsâ€. El temps compta. I més que el temps cada acció que fa cadascú. Gonzalo Aguiar González és el Director Insular de Carreteres del Consell de Mallorca i és la persona que pot començar a revertir el procés evitable de les pròximes morts. El telèfon d'aquesta Direcció General és el 971 173 778. Basta d'excuses. Si qualsevol altra infrastructura de l'administració causés cinc morts anuals, faltaria temps als responsables per presentar dimissions i per contractar empreses que evitessin les tragèdies succeïdes. Per favor, per la pròxima persona a la que li passarà un cotxe al damunt i que ES POT EVITAR. Posau ja les mitjanes.
Joan Font batle de Petra i ex president de la Mancomunitat del Pla del costat de l'administració autonòmica enlloc d'estar del costat dels pobles... EN VEUREM DE COSES...
Tienes razón, Calígula. Tendrías que volver a este mundo e incorporarte al poder, para impartir justícia. Más de un político estaría acongojado, por utiliza una expresión similar a la adecuada.
El batlle de Manacor ara diu que vol presentar un contenciós administratiu. S'han estudiat els seus serveis jurídics ben bé el cas? Qui pagarà les despeses del plet? Tindria de convèncer, abans, de que té sa raó. No n'hi ha prou amb anar als tribunals, que ja estàn col.lapsats, moltes vegades per conteses sense base jurídica. Crec que és el batlle qui hauria de satisfer de la seva butxaca les despeses del plet que diu que vol plantejar. Amenaces, només amenaces. En el fons es tracta d'un acte reflexe per intentar amagar els errors propis.
Al menys, els ajuntaments haurien de presentar bé els papers. El que passa és que més d'un els ha perdut. Perdre els papers és una de les pitjors desgràcies que poden afectar un polític.
Per invertir s'han de tenir sous, o la garantia de que els tindràs. S'han fet obres caríssimes, sense planificar ni pensar gaire en les necessitats bàsiques. ¿És més important el pont de Sant Rafel, que s'ha construït absurdament en el trajecte de 17 km que va des de Eivissa ciutat fins Sant Antoni de Portmany, que construir un parell de residències per a persones majors? Aquesta ha estat la causa elemental que ha fet que el pp perdés absurdament les darreres eleccions. Jo votava el partit popular i ara el tiraria per la finestra. Molta xuleria i poca mollera, pagant els ciutadans, això sí.
No és bo estirar més el braç que la mànega.
Després de la pifiada, correm-hi tots!
S'egua, en molts ajuntaments i fins i tot en consells insulars, va passar davant del carro, en la legislatura passada. De moment feim, tot s'arreglarà. Massa pensar que els altres et treuran sempre les castanyes del foc. Donant sempre, això sí, les culpes al superior jeràrquic, fins i tot al govern central. Això és l'anomenat abús de poder, que, a la llarga, surt a la llum.