TW
4

La Lliga es posa en marxa aquest cap de setmana, després de l'acord entre la patronal de clubs i el sindicat de futbolistes, que permeté ahir la desconvocatòria de la vaga dels jugadors que havia impedit l'obertura del torneig.
La Lliga de Futbol Professional (LFP) i l'Associació de Futbolistes Espanyols (AFE) assoliren el pacte a la seu de la Lliga, on tingué lloc la setena reunió en una setmana.
L'AFE havia convocat una aturada per a les dues primeres jornades de Lliga a fi de reivindicar, entre altres coses, que els clubs abonin els deutes pendents amb els jugadors, que ascendeixen a 50 milions d'euros i afecta uns 200 futbolistes.

"Queda solucionat el problema dels 200 futbolistes. Estam molt contents i satisfets per aquest acord", va dir el president de l'AFE, Luis Rubiales, en anunciar la desconvocatòria de l'aturada.

Rubiales i el president de l'LFP, José Luis Astiazarán, varen coincidir a assenyalar que ambdues parts cediren per arribar a una solució que facilitàs l'obertura del campionat.
L'LFP i l'AFE continuaran negociant els pròxims mesos per tancar el conveni col·lectiu. "A partir d'ara, resoldrem els problemes de manera més pràctica", va assegurar Astiazarán. "Hem vist que hi ha moltes llacunes en la legislació en el camp de l'esport", afegí.

Per part seva, Rubiales apuntà que la futura aprovació de la nova llei concursal "ha de ser un punt d'inflexió" per solucionar els problemes d'impagament als futbolistes, en aparent al·lusió al fet que alguns clubs aprofiten la legislació actual per eludir els deutes amb els jugadors. Entre els compromisos, Rubiales esmentà el nou fons de garantia concursal, però no va voler revelar-ne les xifres, perquè (ahir) "no era el dia per parlar-ne".

El 3 d'agost passat, l'LFP va aprovar un fons concursal que disposaria, per a la Primera Divisió, de set milions per garantir 240.000 euros per jugador i, per a la Segona, de tres milions que assegurarien 120.000 euros per futbolista. Això no obstant, dia 16 d'agost l'AFE titllà de "totalment fals" que l'LFP garantís aquestes quantitats als jugadors i assenyalaren que les garanties concursals quedaven reduïdes a 60.000 euros a Primera Divisió i 40.000 a Segona per cada futbolista.

Canvis normatius

A més del nou fons, Rubiales parlà d'"un canvi normatiu" que preveu, en cas d'un descens administratiu, "la cobertura salarial dels futbolistes". Així mateix, s'arribà a un acord per a la resolució de contractes en el cas que alguns futbolistes "estiguin almenys tres mesos sense percebre el salari". Això vol dir que aquests jugadors ho tindran més fàcil per rescindir els contractes. Per a aquesta mesura, Rubiales remarcà que els jugadors que s'hi acullin podran tramitar les fitxes, tot i que es trobin fora de termini. Malgrat que cap de les dues parts no facilità les quantitats pactades, Rubiales informà que l'AFE, mitjançant el fons social que percep per llei de l'LFP, participarà "en un percentatge per als deutes dels futbolistes" i aquesta quantitat li serà tornada més endavant.
"La situació econòmica no és fàcil. L'LFP ha fet un gran esforç. Vull agrair, tot i que teníem una situació molt tensa, que s'hagi mantingut la cordialitat i el respecte. El que hem aconseguit és molt important per als futbolistes, però és un punt d'inflexió perquè, d'ara endavant, tinguem la legislació que un esport com el futbol i un país com el nostre es mereixen", va manifestar Rubiales.

La primera jornada de Lliga es recuperarà el 22 de gener

Amb una setmana de retard, que per a molts pot haver semblat una eternitat i per a altres només un sospir, començarà la competició a Primera Divisió. La primera jornada, que s'havia de disputar el cap de setmana passat, s'ha traslladat finalment al 22 de gener, fet que ha motivat que s'hagi de moure també la vintena jornada.
Així les coses, la temporada 2011-2012 s'estrenarà demà, dissabte, a partir de les 18.00 hores a El Molinón amb el xoc entre l'Sporting de Gijón i la Reial Societat. Per la seva banda, el Mallorca farà el debut oficial diumenge a casa davant l'Espanyol (18.00 hores), dues hores abans de la visita del Madrid a La Romareda per tal d'enfrontar-se amb el Saragossa.

L'encarregat de tancar aquesta jornada serà el FC Barcelona. L'equip de Pep Guardiola, que avui juga la final de la Supercopa d'Europa davant el Porto, rebrà dilluns a partir de les 21.00 hores el Vila-real. La primera jornada de Lliga, ajornada per la vaga, es trasllada al 22 de gener, fet que obliga a moure la vintena al 2 de maig, dimecres, que estava lliure en el calendari. No hi haurà, així, futbol per Nadal, com s'havia especulat. El fet de moure la vintena jornada és perquè no es podia disputar la primera jornada de la primera volta abans que la de la segona volta.