La temporada de ral·lis de muntanya va tenir un inici accidentat en la XV edició de la Pujada al castell de Son Mas, a Andratx. El BMW 320 pilotat per J.A. Serra va perdre el control quan se'n disputava la quarta mànega i a la sortida d'un revolt va impactar contra el guarda-rail. Empenyé fins a nou persones per un desnivell d'aproximadament 12 metres d'altura i provocà dos ferits de gravetat.
Ahir horabaixa, set de les persones ferides havien rebut l'alta mèdica, mentre que dues hagueren de quedar ingressades a Son Dureta: una amb tres costelles rompudes i un pulmó afectat i l'altra amb una fractura a la tíbia, de la qual fou intervinguda. El grup de seguidors estava situat just darrere el guarda-rail, damunt una superfície de menys d'un metre. Això va fer que no tinguessin sortida quan el cotxe va impactar contra la barra de seguretat i caiguessin pel desnivell amb un pendent molt pronunciat.
Una de les qüestions que no es pogué aclarir és si el BMW va ferir directament les persones, perquè diferents testimonis apunten en aquest sentit. I és que els afectats no tingueren lloc per on escapar i rodolaren pendent avall.
La intervenció dels serveis mèdics va ser immediata i en pocs minuts les ambulàncies presents a la prova acudiren al revolt de l'accident. La dificultat del terreny impedí que els ferits fossin evacuats pel mateix revolt i que l'operació s'hagués de realitzar per un altre camí, cosa que encara complicà més la feina dels serveis d'emergència. Rafel Ferragut, membre de l'escuderia TR Balear, organitzadora de la prova, va destacar la rapidesa amb què havien actuat els serveis d'emergència i va lamentar que la primera prova de la temporada s'hagués hagut de suspendre per aquest accident.
Ferragut no s'explicava per què els seguidors s'havien situat darrere aquell guarda-rail, ja que gairebé no hi tenien espai. "Un dels testimonis que era en aquell revolt, que era pilot, no m'ha sabut dir per què s'hi havien col·locat per seguir la prova", va explicar. Per la seva banda, la batlessa de la localitat d'Andratx, Isabel Alemany, va destacar la ràpida actuació dels efectius de Protecció Civil, de la Guàrdia Civil i de la Policia Local. Després de lamentar l'accident i desitjar una ràpida recuperació als ferits, Alemany va reflexionar sobre la situació dels aficionats. "La gent no és conscient del perill que corre perquè, si no, no s'explica que se situassin darrere aquell guarda-rail. S'ha de fer una reflexió i que la gent consideri tot aquest tipus de perills quan va a proves d'aquestes", destacà la batlessa.
La prova, suspesa
L'incident va obligar a suspendre la prova quan encara quedaven tres pilots per finalitzar-la. Tot i això, l'organització, els comissaris esportius i els mateixos pilots decidiren donar per acabada la Pujada, en la qual quedà vencedor Gabi Arrabal, al volant d'un Bango BRC 05. Als cinc pilots que no pogueren completar el ral·li, després d'arribar a un acord amb els comissaris, se'ls va adjudicar el millor temps d'entrenaments.
Arrabal, que en l'entrega del premi va remarcar que "no m'agrada gens guanyar d'aquesta manera", va ser el més ràpid durant tot el cap de setmana. Així, Arrabal no va poder rematar la seva feina. En segona posició va finalitzar el Citroën Saxo conduït per Josep Martorell, un dels pilots que no pogué acabar la prova. Finalment, Jairo Pesquera (Speedcar) va completar el podi amb una magnífica tercera posició, després de no poder participar en els entrenaments de dissabte.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Això que diu en Toni Salvà no és el que diuen els ferits. Avui mateix he sentit per IB 3 que els ferits havien manifestat que ningú no els havia advertit de que hi havia perill.
Sabeu que el ferits ja varen ser advertits per la Guardia Civil de que no podíen estar allà? Que hem de fer, les hem de treure a garrotades? evidentment que no. Per altra part tres dels ferits son pilots que no corrien aquella carrera i per tant eren plenament conscients del perill que estaven asumint. L'organitzador no en te cap de culpa.
Embestint.............
la responsablitat és de l'organitzador (Escuderia TR Balear de Rafel Ferragut, Vicenç Sabater, Antoni Dezcallar i Joana Serra) que no col'loca els senyals de zona prohibida al public (veure video) y que no te personal cualificat com tampoc suficient per cobrir cuatre kilometres de circuit. Aquesta Escuderia ja va tenir 1 mort en el Coll de Sa Creu fa uns anys. Mai li ha importat la seguretat, solament els diners i la fama (Ferragut es candidat de UM per l' ajuntament de Llubì). En Son Mas no hi havia ambulància UVI ni bombers amb cotxe de socors com els anys anteriors (un altre organitzador). Els ferits han estat evacuats en ambulàncies de transport SENSE METGES perquè hi ha molts doblers per estalviar en ambulàncies. Vergonya per a la conselleria que permet aquestes animaladas i, amés, on es la federació per a impedir aquests nyaps?
Xesc: Soc s'organitzador de sa prova, i si, ja estam preparant sa próxima edició. Et dic que em sap moltissim greu el qu'ha passat i dessitg una rapida recuperació a ses dues dones que resten a Son Dureta. En cap moment, tal com afirmes, em preparat cap trampa per a ningú, Noltres senyalitzam totes ses zones d'es recorregut que la nostra experiencia ens diu que son perilloses, aixo si, l'espectador es lliure de anar on vulgui, ja depen d'ell on es possa. I t'assegur que irresponsabilitat per part nostre i de ses autoritats que ens autoritzen res de res. En lúnic qu'estic d'acord en vosté es que tenir la millor assegurança, no evita els accidents. Vicens Sabater, (Organitzador de sa prova i menbre de Escuderia TR Balear)
Posar-s'hi allà on eren, és jugar a la ruleta russa. Després quan passa el que passa no podem donar sa culpa a la pistola. Una mica més de seny a l'hora de col·locar-s'hi. Lo pitjor es que l'any vinent hi tornarà a haver.hi gent en el mateix puesto. Si és que no aprenem
Els cotxes són màquines de matar. Provoquen més morts i ferits que el terrorisme, però és igual, perquè el negoci és el negoci.
La responsabilitat és de l'espectador. Els anys que he anat a veure aquestes proves m'en assegurava bé de veure on me podia posar i on no.
Heu vist com sa gent se fot a sa part de defora de sa curva des fons ?. S'ha de ser bastant beneit per posar-se a un lloc aixi... qualsevol error i es cotxo els toma tots per avall. Sa gent no pensa ?.
Perquè avui Joan semble què en tenir un seguro què cubrirà una possible desgràcia parèix què ja és pot organitzar qualsevol animalada i desbarat.I des morts llavors diuen què hi hagut mala sort quan lo què hi ha hagut és irresponsabilitat per part dels organitzadors.