TW
0

El secretari d'Estat per a l'Esport, Jaime Lissavetzky, va qualificar de “irresponsabilitat” el positiu per EPO de la ciclista espanyola Maribel Moreno, que va abandonar dels Jocs de Pequín per una crisi d'ansietat el passat 31 de juliol poques hores després d'haver arribat a la Vila Olímpica, i va anunciar que aplicaran “amb tota la duresa” la Llei Antidopatge espanyola contra l'esportista i el seu entorn.

“Si es confirma el positiu, lamentam el fet. El qualific com una irresponsabilitat de l'esportista. Desgraciadament hi ha hagut diversos casos abans dels Jocs de russos o danesos, abans-d'ahir hi va haver un positiu en el Tour d'un francès. Ho lament, però això no ha d'entelar el treball de la delegació. Aplicarem el principi de tolerància zero”, va assegurar Jaime Lissavetzky en una roda de premsa conjunta en el MPC amb el president del COE, Alejandro Blanco, i el president i el secretari general de la Federació Espanyola, Fulgencio Sánchez i Eugenio Bermúdez, respectivament.

Lissavetzky va avançar també que sol·licitarà una investigació per saber qui “ha subministrat, aconsellat o induït” a Maribel Moreno el consum de la substància. “Si això es confirma anam aplicar amb tota la duresa la Llei antidopatge i arribarem fins al final. No s'ha d'entelar l'excel·lent comportament que està tenint la selecció olímpica. Ens sembla un fet lamentable. Als tramposos, el cèrcol se'ls estreny, cada vegada ho tenen més difícil, i als que són a prop no és que el cèrcol se'ls estrenyi, volem que acabin a la presó. Volem caçar tots els tramposos”, va manifestar.

El secretari d'Estat per a l'Esport va recordar que els dos laboratoris espanyols, el de Madrid i Barcelona, estan acreditats per l'Agència Mundial Antidopatge, i no van trobar cap positiu per aquesta substància. “La situació del ciclisme espanyol és bona. Hi ha innombrables controls als guanyadors del Gir, Tour i els Jocs. Volem portar als tribunals als que han ingerit aquesta substància. Com ho farem amb els dos implicats del Tour de França. Quan més controls es facin millor”, va subratllar.

Així mateix, Lissavetzky va assenyalar que quan va arribar al Govern s'invertien 3 milions d'euros en la lluita contra el dopatge i ara s'assoleix fins als 7 milions. “Comptam amb dos laboratoris que passen tots els controls de la MESTRESSA, i el de Madrid és especialista en EPO. Si algú volgués tapar el dopatge no faria una operació com l'Operació Port. Seria fàcil parlar del 'cas Balco', però no m'agrada comparar-me amb ningú”, va indicar.

Va recalcar, a més, que seran “absolutament inflexibles” amb els responsables del positiu de Morenor. “La meva obsessió és acabar amb els pocavergonyes que es lucren amb les substàncies que venen als esportistes, que estan jugant amb la seva salut i fins i tot estan posant en perill les seves vides. Per això demanam col·laboració. Més que el positiu, que és important, el problema és on ha ocorregut. Des d'aquí deman públicament que digui qui li ha subministrat la substància, on ha comprat aquesta substància. Li deman que digui qui li ha donat l'EPO perquè anam a per aquesta persona. Aquesta irresponsabilitat es pot rebaixar si es donen noms”, va demanar.

Blanco: "Em qued amb els 285 que no s'han dopat"
El president del COE, Alejandro Blanco, va confessar que aquest és un “moment dur, però no podem llançar la tovallola”. “A Espanya es persegueix el dopatge com en cap lloc del món. S'han fet sis controls i tres l'últim mes. El que no es pot és impedir que, quan arriba a casa seva, prengui un producte. No direm que mai no hi haurà dopatge, però que lluitarem les 24 hores, això sense cap dubte. Confiam en els esportistes espanyols i no sospitàvem que el 'cas de Moreno' era un cas de dopatge. No rebaixam les expectatives d'aconseguir medalles, al contrari,” va dir.

Per la seva part, el president de la RFEC, Fulgencio Sánchez, va informar que els ciclistes han passat sis controls en l'últim mig any previ als Jocs, i tres d'ells el mes de juliol, “tots amb resultats negatius”. “Ha ocorregut una cosa posterior al nostre treball al nostre país. Estam fent un seguiment perfecte perquè els ciclistes no es dopin, però no sé si seria necessari fer-los exàmens psicològics perquè no cometin errors”, va suggerir.

Tres controls per sorpresa
Maribel Moreno va passar sis controls antidopatge el 2008, tres d'ells per sorpresa, entre ells l'últim del 18 de juliol, i en tots es va analitzar la possible presència d'EPO. En concret, Morenor es va sotmetre a les anàlisis el 23 de febrer, 9 d'abril, 12 de maig, 17 i 25 de juny i 18 de juliol.

Moreno es va retirar de forma voluntària dels Jocs de Pequín per una presumpta crisi d'ansietat després de sotmetre's a un control antidopatge el passat 31 de juliol, poques hores després d'arribar a la Vila Olímpica.

L'anàlisi de la mostra A va reflectir l'existència d'EPO recombinant, no de tercera generació, i el resultat va ser traslladat per escrit pel Comitè Organitzador (BOCOG) a la pròpia corredora, el COE i a l'UCI. Aquest matí, a les 9.00 hores, es va reunir la Comissió Disciplinària del Comitè Organitzador i va decidir 'desactivar' l'acreditació de Morenor, refugiada des de fa uns dies amb la seva família a milers de quilòmetres de Pequín al Pirineu d'Osca.

La mostra B es va obrir ahir a la nit a les 21.00 hores i en els pròxims dies es confirmarà de forma oficial el positiu de Moreno, però, segons fonts de la RFEC, aquest ja estaria ratificat. Maribel Moreno, la gran bassa de la carretera femenina espanyola a Pequín tant en la prova en línia com en la contrarellotge, va aterrar a Pequín el 31 de juliol i aquell mateix dia a les 22.00 hores va agafar un avió de tornada a Espanya presa d'un atac de nervis acompanyada del secretari general de la Federació, Eugenio Bermúdez.

“Ningú no diu que no tingué una crisi d'ansietat; estava tot el temps plorant i fora de si. El metge de la Federació i ella mateixa van sol·licitar que marxàs. Llavors, agilitam els tràmits per buscar un bitllet i ens en vam anar aquella mateixa nit. En el viatge el 99 per cent del temps anava plorant o estava dormint. La crisi era real”, va explicar Europa Press Bermúdez.

Eugenio Bermúdez va admetre a la roda de premsa que encara no han pogut parlar directament amb la ciclista. “Els contactes han estat indirectament, amb ella no hem parlat. A l'arribada a la Villa Maribel va començar a notar un cert nerviosisme i no parava de plorar després de passar el control antidopatge. Va demanar tornar a Espanya, es va consultar i, davant de la seva insistència, es va prendre la decisió que tornàs a Espanya. Mai abans no havia donat problemes. Només en un cas a Bèlgica en el qual va perdre el coneixement i la van portar cap a Espanya. Abans no va tenir cap altre problema”, va explicar.