En total, del 16 de març al 15 de maig s’han presentat a les oficines i registres de la Direcció General de Consum un total de 638 reclamacions, un 43 % de les quals (340) directament relacionades amb la crisi sanitària provocada per la Covid-19. Per illes, a Menorca és on més pes ha tingut la situació provocada pel coronavirus: un 60 % de les reclamacions (44 de 73) han estat presentades per incidències relacionades amb viatges, esdeveniments o serveis afectats per l’estat d’alarma. En el cas d’Eivissa la proporció ha estat d’un 44 % (34 de 77) i a Mallorca, un 41 % (262 reclamacions relacionades amb la crisi sanitària de les 638 presentades en total en els darrers dos mesos).
Consultes: 2.239 ateses entre presencials i telefòniques
En relació amb les consultes, en total s’han atès 1.780 a les oficines d’atenció al consumidor (247 a Eivissa, 313 a Menorca i 1.220 a Mallorca), 544 de les quals relacionades amb incidències per la crisi sanitària (57 a Eivissa, 115 a Menorca i 372 a Mallorca). Així mateix, el telèfon d’atenció al consumidor (900 166 166) ha rebut 459 consultes, un 24 % (89) per coronavirus.
La majoria d’inspeccions, relacionades amb l’estat d’alarma
El Servei d’Inspecció de Consum i Vigilància del Mercat ha duit a terme 667 actuacions inspectores, 600 de les quals (més del 90 %) relacionades amb l’alarma sanitària de la COVID-19 i les normes aprovades respecte de l’alarma.
Així, s’han fet 40 controls de publicitat a empreses que venen mascaretes de protecció en línia i 339 inspeccions a les principals cadenes de venda on s’ha comprovat la disponibilitat i el preu de més de 10.500 productes d’alimentació i no alimentació; també s’han inspeccionats les webs amb la informació que faciliten les empreses de transport aeri i marítim, les de telefonia o les de subministrament elèctric. Igualment, s’han comprovat les denúncies presentades relatives a l’estat d’alarma, com ara la impossibilitat de reemborsament de línies aèries o altres serveis, les condicions d’entrada als establiments contràries als drets dels consumidors, presumptes preus abusius de mascaretes FFP2 i mascaretes higièniques, bo social i companyies elèctriques.
Servei d’Arbitratge de Consum: 1.032 tràmits realitzats
El Servei d’Arbitratge de Consum tampoc no ha deixat de fer feina durant els dos mesos de l’estat d’alarma. Així, ha iniciat 140 expedients i ha duit a terme 1.032 tràmits principals. D’aquesta activitat, 119 s’han traduït en trasllat de resposta de l’empresa al consumidor, 117 han estat trasllat d’expedients als àrbitres perquè en dictin laude i s’han programat 128 audiències arbitrals no presencials. A més, s’han emès 668 notificacions telemàtiques a empreses i consumidors.
Durant aquest període també s’han resolt 180 expedients arbitrals: 71 per mediació de la Junta i 109 per laude arbitral.
Reclamacions de consum COVID-19 per sectors
|
Mallorca
|
Menorca
|
Eivissa
|
TOTAL
|
Transport aeri
|
124
|
31
|
17
|
172
|
Viatges
|
63
|
4
|
7
|
74
|
Servei d’allotjament turístic i restauració
|
18
|
5
|
3
|
26
|
Espectacles, museus i altres activitats d’esbarjo i oci
|
19
|
0
|
1
|
20
|
Servei de lloguer de vehicles i bicicletes
|
11
|
1
|
2
|
14
|
Transport marítim
|
7
|
0
|
1
|
8
|
Ensenyament
|
6
|
0
|
0
|
6
|
Alimentació
|
3
|
1
|
1
|
5
|
Equips de protecció i mascaretes
|
2
|
1
|
2
|
5
|
Telefonia i Internet
|
2
|
1
|
0
|
3
|
Subministrament d’aigua
|
1
|
0
|
0
|
1
|
Serveis bancaris
|
1
|
0
|
0
|
1
|
Assegurances
|
1
|
0
|
0
|
1
|
Venda de mobles
|
2
|
0
|
0
|
2
|
Servei de salut pública
|
1
|
0
|
0
|
1
|
Servei administratiu públic
|
1
|
0
|
0
|
1
|
TOTAL
|
262
|
44
|
34
|
340
|
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.