TW
2

Un estudi elaborat per dos investigadors del departament d'Economia Aplicada de la Universitat de les Illes Balears (UIB), centrat en l'anàlisi de l'abandó escolar des d'una perspectiva macroeconòmica, conclou que les administracions han de tenir en compte l'estructura productiva de l'economia de cada autonomia per a dissenyar polítiques de combat a l'abandonament escolar, segons ha informat la UIB.

Els doctors Francesc Oliver, del grup de Recerca en Economia Pública de la UIB, i Joan Rosselló, de Grup de Recerca en Economia Internacional, han constatat en el seu estudi que les economies especialitzades en sectors que exigeixen treballadors poc qualificats són també les que tenen unes taxes d'abandonament escolar més elevades.

El cas de les Balears, segons els investigadors, contradiu la idea que el nivell de riquesa s'associa al nivell educatiu de la població, ja que les Illes són una de les autonomies més riques de l'Estat espanyol però, alhora, són la regió amb la taxa d'abandonament escolar prematur més elevada. Els investigadors atribueixen aquesta especificitat al turisme, un sector que demanda treballadors «escassament qualificats» en l'economia balear.

Mirada macroeconòmica

En el treball, publicat en la revista 'Estudis sobre Educació, els investigadors han analitzat diferents variables associades a l'estructura productiva de les disset autonomies en el període 2.000 - 2013, com les taxes d'atur juvenil, percentatge de treballadors qualificats per sectors productius, nivell educatiu de treballadors, PIB per càpita i taxes d'abandonament escolar.

Així, l'estudi assenyala que independentment dels nivells de riquesa de cada comunitat, les regions especialitzades en sectors com l'agricultura, la construcció o els serveis, que requereixen treballadors no qualificats, «expulsen» als estudiants del nivell educatiu i eleva les taxes d'abandonament escolar.

En canvi, les regions especialitzades en sectors qualificats o molt qualificats, els joves tendeixen a romandre en el sistema educatiu, ja que tenen poques oportunitats d'inserir-se en el mercat laboral si no aconsegueixen determinat nivell educatiu.