Amb tot, l'Executiu central pretén recaptar a partir de l'1 de setembre 7.500 milions més amb l'increment dels tipus impositius generals i reduït de l'IVA, que passen del 18 i 8% al 21 i 10 %, respectivament, tal com es detalla en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) del 14 de juliol, en què es troben explicats tots els canvis .
Amb el pretext que cal "aproximar els tipus de gravamen als aplicats a la UE", el Govern popular pretén llançar pilotes fora a l'hora d'aplicar aquesta forta mesura que toca directament les butxaques dels ciutadans i el seu ja malmès poder adquisitiu. Segons addueix l'Executiu, la Comissió Europea ha mantingut en diferents informes la necessitat que Espanya elevi els tipus de gravamen i ampliï la base del tribut per tal d'alinear l'Estat amb la resta de socis europeus, on el tipus mitjà de l'impost se situa en una franja compresa entre un 15 i un 25 per cent, enfront del tipus mitjà a Espanya que és del 12,2 per cent".
I mentre algunes empreses ja han anunciat que assumiran l'augment de tipus, altres avisen que just ho faran inicialment, però no descarten que a poc a poc l'augment es traslladi als preus. En aquest context, són molts els experts que apunten que amb aquesta iniciativa el Govern, lluny d'incrementar la seva recaptació, el que farà és paralitzar i fins i tot fer retrocedir el consum de les famílies. Aquesta opinió la comparteix el professor d'Història de l'Economia de la London Business School i de la UIB, Carles Manera, qui assegura que, si se centra en una paralització en el consum de les famílies i posterior reducció, la situació financera serà difícilment remuntable.
Més vendes a l'automoció
En les darreres setmanes alguns dels sectors que han notat un lleuger aument de les vendes ha estat el de l'automoció. El president de Distribuïdors de l'Automoció (Aseda), Gabriel Bonet, indicà que "a final de juliol i a l'agost hem notat una lleugera pujada de les vendes de cotxes nous. Es tracta de gent que ja tenia previst comprar un vehicle en el darrer quadrimestre de l'any". Ara bé, el que sí que ha incrementat una mica més i ja fa un parell de mesos és la venda de cotxes de segona mà. Així ho confirmà Bonet, si bé concretà que "parlam de vehicles de 1.000 o 2.000 euros" i afirmà que això els preocupa força, atès que cada vegada els automòbils que circularan seran més vells i amb menys garanties de seguretat. Sobre el mes de setembre que espera al sector, avançà que "serà horrible i el final d'any serà realment complicat". Actualment, les marques estan fent "unes campanyes impensables fa un temps", comenta el representant del sector.
Per Bonet, un dels problemes que existeix a l'Estat és que "aquí hi ha un doble impost quan es compra un cotxe i això no passa a la resta de països d'Europa; tenim l'IVA i l'impost de matriculació". Pel president d'Aseda, la solució per reanimar les vendes implica recuperar el pla Prever per abaixar o eliminar l'impost de matriculació i perquè els bancs donin crèdits.
El president de la Federació d'empresaris de comerç (Afedeco), Bartomeu Servera, explicà que en el seu sector no han notat "cap pujada de vendes les darreres setmanes", perquè és difícil avançar les compres en el tipus de producte que ells ofereixen. Sobre si el canvi de preus suposarà un gran maldecap per als comerços, Servera remarcà que "ja vam superar el canvi de la pesseta a l'euro i tot està informatitzat".
Venda d'immobles
El president dels Promotors Immobiliaris (Proinsa), José Luis Guillén, confirmà que no ven més immobles, ja que fins a l'1 de gener de 2013 l'IVA dels habitatges no pujarà del 4% al 10%. En el cas d'un pis d'un 180.000 euros, la pujada serà d'uns "10.000 euros, si bé el més preocupant és que l'any que ve també s'eliminarà la compensació fiscal per deducció en l'adquisició d'habitatge habitual", avançà.
Des de la Federació empresarial hotelera de Mallorca, la gerent, Imma de Benito, tampoc no pot amagar la seva preocupació, encara que confirma que no han notat que la gent avançàs les reserves, perquè "el nostre producte es paga quan s'ha consumit". Ara bé, el que estan fent, tal com comentà Benito, "és avisar les persones que tenien una reserva que el preu es veurà modificat pel nou IVA".
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Tal volta els grans empressaris hotelers puguin fer el mateix que varen fer entre el 1999 i el 2003 en contra de l'ecotassa, que al cap i a la fi no els hi costava un duro: Organizar-se en plan hooligan i anar e fer el gamberro al Congrés del Diputats, pagar campanyes de premsa, enbullar ... A no, que son dels seus els que han fet aquesta animalada... I encara gaudeixen del 11 milions d'ecotassa que no han tornat...no sigui cosa que els hi reclamin...
CAP PROBLEMA, MALLORCA, BALEARS POT PORTAR AIXÒ DAMUNT LES ESPATLLES, I MOLT MES!! CAL CONTRIBUIR A MANTENIR ESPANYA ENCARA AMB UN DESFASSE MAJOR DE LA BALANÇA FISCAL MES GROS, EL PODEM SUPORTAR! CAL MANTENIR ELS TOROS ,TAMBÉ UN MADRID PARÀSIT, PERÒ SIMPATIC...I QUE M'HEN DEIEU DELS GRACIOSOS DE L'ESTAT ESPANYOL, ANDALUSSIA, QUE ENS ALEGREN LA VIDA I APORTEN EL FLAMENC?. I SEGUIR VOTANT PP I PSOE, VERTADORS ESTIMULANTS D'AQUESTA BALEARS VOLUNTARIAMENT SACRIFICADA. "ARBEIT MACHT FREI", ENDAVANT EL CUTRERIO! I SI QUALQUE COSA VA MALAMENT, ES CULPA DELS CATALANS I DE L'OR DE MOSCÚ.
PpsoE, tal per qual
I en Bartolome Servera que abans es queixava de tot i tot el temps sortia dient lo dolent que era en ZP i els inútils del Pacte on és ara?? Com és que no se queixa???
Vet aquí una petita mostre del caramuller de cites que podríem treure de Rajoy abans de guanyar les eleccions: “No se pueden subir los impuestos: Nadie en épocas de recesión y crísis sube los impuestos”. “Hay que bajar el IPRF”. La subida de impuestos no es necesaria, no se justifica y es profundamente insolidaria con las clases medias y trabajadoras”. “Subir los impuestos significa más paro y más recesión; es una vuelta de tuerca más a las maltrechas familias y a las empresas”. Qui t’ha sentit i te sent; vaja una girada de caperulla!