El president de l'associació, José Guillén, ha indicat que l'estoc de les Balears és el més baix d'Espanya, ja que concretament representa el 0,35 per cent sobre el parc total d'habitatges, quan la mitjana del país és del 3 per cent.
Així mateix, ha assenyalat que existeix una demanda latent quantificada a 20.000 immobles. Per això, ha advertit que "si no som capaços de planificar hi haurà un problema important d'habitatge a les illes, sobretot per a la gent jove".
En aquest sentit, l'associació ha considerat "imprescindible" per al bon funcionament del sector i del conjunt econòmic de les illes, la construcció de nous habitatges i la col·laboració per part de l'administració en el foment de l'activitat del sector mitjançant l'agilitació i actualització de la normativa urbanística "als nous temps i a la nova realitat econòmica". "No pretenem que el sector torni a tenir el pes d'abans, però que tingui el pes que li correspon", han indicat des de l'associació.
Així, per exemple, han demanat que el planejament dels municipis s'adapti a nova realitat econòmica" ja que "hi ha municipis que obliguen a fer habitatges d'una mida molt grans", ha indicat el vocal de la junta rectora, Javier Collado.
A més, han reclamat col·laboració al sector financer. En aquest sentit, el president dels promotors ha mostrat el seu desig que concedeixin hipoteques deixant el 80 per cent d'una taxació realista, sense "inflar" les taxacions.
Descens dels preus dels habitatges
D'altra banda, ha apuntat que els preus de l'habitatge a les Balears han registrat "un comportament notablement millor" que la mitjana nacional. Així, mentre a Espanya els preus han caigut un 9,5 per cent en el 2011 en relació amb l'any anterior, a l'arxipèlag ho han fet un 4 per cent.
En aquest sentit, ha detallat que a Mallorca el preu ha baixat un -4,8 per cent, un -3,5 per cent a Menorca, mentre que a Eivissa i Formentera, s'ha increment un 0,6 per cent. A més, a Palma han descendit un -5,6 per cent.
Aquest descens del 4 per cent als immobles és lleugerament inferior al que es va registrar en el 2010, quan es va situar en el 3,9 per cent. A més, la baixada acumulada des que el valor dels habitatges va assolir el seu punt més elevat el quatre trimestre de 2007, quan es va situar en el 18,3 per cent (-19,5% a Mallorca, -19,9% a Menorca i -13,52% en les Pitiüses) i els valors actuals són semblants als que hi havia el quatre trimestre del 2005.
Palma, per la seva part, presenta un descens del 5,6 per cent en el 2011, i el valor dels seus habitatges va aconseguir la seva punta màxima el quatre trimestre de 2007, acumulant una baixada del 21 per cent des d'aquesta data.
Quant a la producció d'immobles a les illes, han assenyalat que s'han deixat de realitzar "dràsticament", de manera que en el 2011 es van finalitzar 3.383 habitatges, un 74,6 per cent menys que l'any de major producció (2007), amb 13.334. Així mateix, el passat any hi va haver un total de 1.279 immobles de les illes que no es van transmetre per mitjà de cap compravenda.
365 habitatges
Amb aquestes dades, l'associació estima que el 2011 s'han consumit a les illes 365 habitatges més de les que s'han produït, una cosa que ja va passar en el 2010.
D'altra banda, Guillén ha apuntat que el visat d'habitatges va descendir un 91 per cent a les Balears el passat any en relació amb les que es van visar en el 2007. "S'acosta un futur sense producció d'obra nova".
Finalment, el president ha recordat que aquest mateix divendres se celebrarà la seva Assemblea General Anual en la que intervindran el director de la xarxa de negoci de Tinsa, Pedro Soria, per donar la ponència 'Situació del mercat de l'habitatge i preus a les Balears'; el director general d'Ordenació del Territori, Joan Mesquida; o el tinent de batle d'Urbanisme i Habitatge, Jesús Valls.
4 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
A Palma es calcula entre 20/25.000 habitatges buits i no se qun a reformar/restaurar. Molta feina hi ha per fer , no els ha bastat el "festival" montat amb els bancs i caixes que qualcuna ha hagut d´associar-se Edificacions amb qualitat i no més creació de ghettos
Una iniciativa com subvencionar parcialment l'impost de transmisions patrimonials en adquisicions d'habitatges de segona mà, dins uns límits de preus, donaria facilitats als particulars amb problemes econòmics per a desfer-se dels seus pisos. Aixì tindrïen suport als que realment el necessiten i faríem reciclatge de pisos. No crec que la solució sigui deixar construir a tota costa.
Idò que vagin a fer una volteta per tot Mallorca i comptin quans de pisos tenen el cartell de "es ven" o que entrin a qualsevol immobiliaria. Son uns depredadors, sols volen poder construir vivendes noves sobre sol que avui és rustic per poder pegar unes quantes pilotades.
No crec que faltin tants d'habitatges. Basta voltar una mica i veure la quantitats de cartells que posen "en venda"