La companyia aèria fundada per O'Leary tindrà a partir de març una base operativa a Palma. | Ferran Aguiló - J. Torres.

TW
2

La creació de la base d'operacions de Ryanair a partir de març a Palma amb cinc avions suposarà que la companyia transportarà aquest any a 3 milions de passatgers i crearà 3.000 llocs de treball a Mallorca, 250 dels quals seran directes entre pilots, personal de cabina i enginyers.

El president de Ryanair, Michael O'Leary, ha ofert avui aquestes dades en una roda de premsa celebrada a Palma i ha anunciat quatre noves rutes a partir de maig entre la capital balear i Porto (Portugal), Roma (Itàlia), ambdues amb tres freqüències setmanals, i les ciutats sueques de Malmo (amb dos vols a la setmana) i Smaland (un vol).

També ha avançat que la nova base operativa de la companyia irlandesa tindrà en Son Sant Joan un avió més dels quatre inicialment anunciats.

Dels 16 nous avions que tindrà la companyia entre gener i abril, 5 tindran la seva base a Palma, des d'on Ryanair oferirà fins 52 rutes a l'estiu, ha destacat O'Leary, que s'ha mostrat disposat a estudiar amb el Govern balear la possibilitat de mantenir rutes a l'hivern a canvi d'incentius comercials o de màrqueting.

En aquest context, ha assenyalat el seu compromís que la seva companyia voli en temporada baixa des de la capital balear fins a Madrid i Barcelona, així com a altres destinacions nacionals i europees, encara que també ha deixat clar durant la seva compareixença la necessitat que existeixi l'oferta suficient.

Ryanair encara no ha tancat la seva programació d'hivern, si bé la intenció de la companyia és créixer amb "molta força" aquest estiu a Mallorca i fer possible que es pugui volar en temporada baixa a destinacions europees sense fer escala a Madrid o Barcelona.

De fet, ha afegit l'empresari irlandès, Ryanair ha fet una aposta a Palma amb la seva nova base, també de de cara a les operacions aèries durant la temporada baixa.

Sobre la possibilitat que Ryanair realitzi vols entre Mallorca i Menorca i Eivissa, O'Leary ha asseverat que no té sentit per a la seva companyia cobrir aquestes rutes atenent les característiques de la seva flota aèria.

O'Leary ha manifestat que el ràpid creixement de la seva aerolínia a Palma és "molt oportú", de manera especial en un moment en què Air Berlin continua tancant rutes i reduint el seu nivell de tràfic a Mallorca.

També ha comentat que no entén que hi hagi companyies que tinguin "por dels preus" que ofereix la seva empresa perquè una millor oferta suposa estimular la demanda, la creació d'ocupació, sobretot per als joves, i que els turistes puguin viatjar a Mallorca, la qual cosa suposa una clara millora per a la indústria turística.

"Si hi ha algunes companyies que no són capaces de suportar aquesta situació, és que no són prou eficients", ha argumentat O'Learey, que ha defensat que l'entrada de la seva companyia a Espanya ha suposat en els últims anys la reducció de tarifes i un increment del turisme.

En relació amb les tarifes, l'empresari irlandès s'ha queixat que el monopoli d'Aena en la gestió dels aeroports espanyols va en detriment dels clients per les altes taxes que imposa, una cosa que segons la seva opinió ha estat una de les causes del tancament de Spanair.

En aquest sentit, la seva companyia està disposada a estudiar i negociar amb l'Executiu balear fórmules i incentius per desenvolupar rutes a l'hivern, quan el cost de les taxes aeroportuàries espanyoles és el mateix que a l'estiu, una cosa que considera "totalment il·lògica" i que situa Espanya en desavantatge davant la resta de destinacions europees.