Els grans bancs mundials pacten accions coordinades per assegurar la liquiditat

Han decidit establir "una xarxa temporal de línies recíproques d'swap" i altres tipus de finançament

Uns 'indignats' s'han plantat davant la seu del BCE en senyal de protesta. | ARNE DEDERT

TW
1

El Banc Central Europeu (BCE), el Banc del Canadà, el Banc d'Anglaterra, el Banc del Japó, la Reserva Federal d'EUA i el Banc Nacional de Suïssa han anunciat una sèrie de mesures coordinades per garantir el subministrament de liquiditat al sistema financer global. Els bancs centrals han explicat que aquestes mesures pretenen "alleugerir les tensions als mercats financers i mitigar els seus efectes en el subministrament de crèdit a les llars i empreses, així com fomentar l'activitat econòmica."

Així mateix, les entitats han explicat que aquestes accions coordinades milloraran la seva capacitat de proporcionar liquiditat al sistema financer global. En concret, les sis entitats han acordat rebaixar en mig punt percentual el cost de les seves actuals línies d'intercanvi (swap) de liquiditat en dòlars, pel que el nou preu, aplicable des del 5 de desembre, serà el de la taxa de l'indicador d'urgència d'swap del dòlar (OIS per les seves sigles eninglés) més 50 punts bàsics.

Referent a això, l'acord assolit amplia l'autorització per a aquestes línies d'intercanvi de liquiditat en dòlars fins a l'1 de febrer de 2013. Així mateix, el Banc d'Anglaterra, el Banc del Japó, el BCE i el Banc Nacional de Suïssa continuaran oferint subhastes a tres mesos fins a nou avís.

Com a mesura de contingència, aquests bancs centrals han acordat també establir una línia swap de liquiditat bilateral per subministrar fons en qualsevol de les seves jurisdiccions i en qualsevol d'aquestes divises "mentre les condicions dels mercats així ho aconsellin", han afegit les entitats en un comunicat, on apunten que aquests acords seran vigents almenys fins a l'1 de febrer de 2013.

"En aquests moments no existeix necessitat, al marge del dòlar, d'oferir liquiditat en monedes diferents a les locals, però els bancs centrals jutgen prudent fer els preparatius necessaris per poder proporcionar aquest suport de liquiditat tan rapidamente com sorgeixi la necessitat", han explicat.

El BCE ha explicat que el Consell de Govern ha decidit en cooperació amb altres bancs centrals establir "una xarxa temporal de línies recíproques d'swap" que permetran a l'Eurosistema facilitar a aquests bancs liquiditat en euros quan fos requerit, així com oferir operacions per captar liquiditat en iens, lliures, francs suïssos i dòlars canadencs, a més de les ja existents en dòlars.