Els pilots critiquen que la voluntat última d'Iberia és trencar el seu conveni que protegeix les operacions amb Barajas. | GERMAN G. LAMA

TW
0

La secció sindical del Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) ha confirmat que convocarà una vaga el desembre com a resposta a la creació d'Iberia Express, segons ha avançat el cap de la secció sindical de Sepla a Iberia, Justo Peral, en un encontre amb la premsa.

Peral ha assegurat que encara no està clar el calendari de les aturades perquè els pilots estan esperant la resposta dels col·lectius de terra i de tripulants de cabina (TCP), però assegura que si finalment aquests decideixen no convocar-la, els pilots faran vaga igualment.

"Nosaltres farem vaga el desembre, estam esperant a la resta de col·lectius", ha assegurat Peral, que detalla que el col·lectiu de pilots pot convocar vaga amb 10 dies d'antelació, mentre que la resta de col·lectius han d'anunciar-la amb quinze dies, per la qual cosa les dates podrien coincidir amb les celebracions nadalenques, ja que segons calcula, les aturades haurien de ser anunciades després d'una reunió amb la resta de col·lectius que se celebrarà la setmana que ve.

Peral ha assegurat que no els queda cap altre camí després que la companyia trencà ahir les negociacions durant la reunió que va mantenir Iberia amb els pilots, assegurant que no negocia la creació d'Iberia Express fora de la companyia malgrat les cessions del col·lectiu, que en canvi asseguren que la seva proposta crea més estalvis que els que planteja Iberia.

De fet, segons l'informe independent elaborat per l'auditora Grant Thorton que va ser detallat per Peral, la proposta d'Iberia estableix un estalvi respecte als pilots de 25 milions d'euros anuals davant els 100 milions de la que ofereix el Sepla, que assegura haver ofert a la companyia "tot el que demanaven" i que encara així s'han negat a negociar perquè l'objectiu "no és reduir costos".

'El treball brut a British'

Concretament, Peral acusa l'actual gestió d'Iberia de fer el "treball brut" del conseller delegat de British Airways, Willie Walsh, l'objectiu del qual és trencar el conveni dels pilots que protegeix les operacions d'Iberia a Barajas, limitar el seu creixement i convertir l'aerolínia espanyola en el seu 'low cost' particular.

Segons denuncia, la intenció d'IAG és comprar la portuguesa TAP i muntar dues 'low cost' per al Sud d'Europa per volar el que no vol fer servir British, que ha presentat un pla de creixement "brutal" per quedar-se en cinc anys amb Iberia "gratis", segons els acords de la fusió.

Peral assegura que Walsh està ordint el seu pla a través del conseller delegat d'Iberia, Rafael Sánchez-Lozano, qui rebutja la proposta d'estalvis dels pilots i assegura "haver declarat la guerra".

De fet va assegurar que Sánchez-Lozano ha tornat a violar el conveni col·lectiu dels pilots en anunciar als directors operatius d'Iberia que British realitzarà vols a Àsia amb els seus avions des de Barajas.

Barajas com a base

En contrast, els pilots proposen a la companyia una proposta d'un cost d'hora bloc previst en 324 euros que es continua reduint fins a 250 euros el 2019, amb la qual cosa es converteix Iberia en "la companyia més eficient a nivell mundial" i es proposa un pla de creixement que té com a objectiu que Barajas serveixi de connexió entre Iberoamèrica i Àsia amb la qual cosa s'atreu passatgers de negocis i es converteix l'aeròdrom madrileny en un centre d'alt nivell, el contrari que els plans de British d'atreure 'low cost' i "turisme d'espardenya".

A més, assenyala que la companyia està empenyent el col·lectiu a la vaga per enfurismar la societat prenent la companyia "com ostatges" als propis passatgers i lamenta que les aturades hagin de ser convocades en aquestes dates, però va explicar que a causa de la llei de serveis mínims, que estableix un 95% per als pilots "si no es fa l'atur en dates importants no serveix per a res". "Això li ha de costar doblers a British", explicà.

Amenaça amb marxar

Peral va avançar que uns 400 pilots d'Iberia han demanat a l'empresa el seu certificat d'hores de vol per tal d'abandonar l'empresa si finalment "es converteix en la 'low cost' de la companyia britànica".

"No volem ser els pilots 'low cost' d'Iberia", va destacar Peral, qui assegura que les companyies asiàtiques i del Pròxim Orient estan generant una gran demanda de pilots amb experiència, com és el cas del col·lectiu d'Iberia, compost per 1.500 professionals.

Peral, no obstant això, va assegurar que no es tracta d'un pols amb l'empresa sinó d'una elecció natural, ja que companyies com la xinesa HNA fa ofertes per a pilots amb base a Madrid d'un salari anual de 186.000 euros anuals.

"Sepla està disposada a posar al mercat un bloc de pilots", va afirmar el responsable, que diu no formar part del mateix però que va reconèixer que si la companyia finalment crea la 'low cost' fora d'Iberia, acaba amb el conveni i segueix els plans de British, també se n'anirà.

"Abans de partir a la Xina intentarem tots els mitjans legals", ha assenyalat el responsable, que va mostrar el seu rebuig de la proposta de mitjancer d'Iberia perquè el consideren un àrbitre que la companyia vol nomenar per boicotejar el conveni.