Bauzá i Marilen Pol, en el centre en les jornades d'ahir. | Teresa Ayuga

TW
2

El Govern balear vol captar grans inversions en matèria turística a les Illes amb una nova fórmula legal que les incentivi, de manera que hauran de ser declarades d'interès autonòmic, segons va anunciar ahir el conseller de Turisme, Carlos Delgado, en la inauguració de les Jornades del sector hoteler, organitzades per la Federació Hotelera. El director general d'Ordenació i Turisme, Jaime Martínez, va puntualitzar que es tracta d'inversions "de gran calat, que poden ser de 20, 40 o més de 50 milions", com és el cas dels "quatre projectes" que han entrat a la Conselleria de Turisme. El fet que siguin declarats d'interès autonòmic propiciarà que disminueixi un 50% tot el procés administratiu per tramitar llicències i autoritzacions, "tot això garantint-ne la seguretat jurídica", indicà.

Per part seva, el president del Govern, José Ramón Bauzá, va demanar als hotelers en l'acte inaugural que es replantegin el model turístic actual, ja que, segons el seu parer, ha quedat caducat, i que defineixin el producte que les Illes volen oferir als visitants. "Hem de tenir clar què volem ser, centrar-nos en la definició del nostre producte. I ha de ser el sector privat el que estiri del carro en el canvi de rumb", va puntualitzar el cap de l'Executiu.

Bauzá, en contrapartida, va oferir als empresaris "seguretat i confiança", tot establint un marc jurídic que els proporcioni estabilitat per als seus negocis. Un altre aspecte en el qual va incidir el president balear va ser en la connectivitat aèria de les Illes. En aquest sentit, el cap de l'Executiu va prometre als hotelers que el Govern treballarà perquè durant els mesos d'hivern hi hagi més freqüències de vols a les Balears i va sentenciar que "no volem que se'n vagin més companyies aèries".

Hotelers

De la seva banda, la presidenta de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), Marilén Pol, va manifestar durant les jornades que "prioritzar l'acció de govern entorn del turisme és el principal repte de l'Executiu actual" i va instar els hotelers a "aprofitar els bons resultats de 2011", any en què s'han millorat lleugerament els marges de beneficis del sector, segons va admetre. No obstant això, va recalcar que part de la millora es deu més a "factors externs, com els problemes als països àrabs, i a la contractació amb preus a la baixa que no als èxits de la política turística". La presidenta dels hotelers, malgrat tot, va declarar que "encara som a temps de corregir la falta de decisió política del passat i podem recuperar el lideratge, encara que el temps apressa".

La jornada organitzada ahir per la FEHM abordà tres aspectes fonamentals: la normativa turística, la promoció i la connectivitat. En el primer, es discutí la necessitat de simplificar les lleis turístiques i introduir nous models de propietat de les infraestructures, a més de posar incentius fiscals, laborals i econòmics per als hotelers.
En la promoció es destacà la necessitat de "fer més amb menys" i es pretén establir el model de relació publicoprivada, millorar el paper de les noves tecnologies i concretar les accions polítiques en aquesta matèria.