TW
0

La primera jornada de la vaga de quatre dies convocada pels sindicats del transport turístic discrecional de les Balears va ser suportada ahir a Son Sant Joan per centenars i centenars de passatgers que tenien contractats serveis de trasllat amb una alta dosi de paciència i resignació. Aquest fet va ajudar que els ànims no s'escalfassin gaire a l'aeroport i que, per tant, la jornada transcorregués amb calma, tal com asseguraven els agents de la Policia Nacional que vetlen per la seguretat del recinte.

Els que millor suportaven l'espera eren els viatgers recent aterrats, que, malgrat haver d'esperar fins a tres hores per ser traslladats a les seves respectives destinacions de Mallorca, no varen haver de veure com el seu vol partia sense ells. Això és el que, per contra, va ocórrer a unes 500 persones que tenien el vol de sortida programat durant les primeres hores del matí. A causa de la manca d'autobusos, no varen poder ser recollits als hotels a temps i varen perdre el vol. Molts, aconsellats per les agències, varen haver de traslladar-se a l'aeroport en taxi, però tampoc així no varen tenir sort d'arribar-hi a temps.

Aquest és el cas de la família Steen, que va perdre el vol de les 9.20 cap a Düsseldorf. Després de presentar-se puntuals, a les cinc del matí, a la recepció de l'hotel de Cala Bona, on s'allotjaven, per ser traslladats a l'aeroport en autobús, aquest no va arribar i van haver d'agafar un taxi. "El touroperador ens va aconsellar finalment que agafàssim un taxi a compte d'ells, però al final no hi hem arribat a temps després d'haver pagat 80 euros pel trajecte", explicava Bas van Steen, un pare de família holandès que confiava a poder tornar aviat a casa.

També a Düsseldorf tractaven d'arribar un grup d'amics alemanys, que després de passar dues setmanes de vacances a Cala Rajada, no aconseguiren ser d'hora a Son Sant Joan. Una situació similar fou la que va viure també una família suïssa que va perdre el vol de les 8.55 amb Air Berlin cap a Zuric, perquè no pogueren arribar-hi a temps des de Cala Millor. Un dels seus membres, Andy Pillay, s'adreçava a un dels punts d'informació de l'aeroport per trobar alternatives amb altres companyies aèries que l'ajudassin a desplaçar-se fins a Suïssa. "El nostre problema és que som sis i es fa difícil poder trobar plaça a un altre vol. A més, els preus que ens demanen són molt elevats", es lamentava, sense saber si haurien de passar una nit més a Mallorca.

Davant aquest panorama, els touroperadors s'afanyaven a cercar-hi solucions tractant de recol·locar els passatgers que havien perdut el vol, encara que fos viatjant cap a altres destinacions. Aquesta fou la solució per a la família Gyton, que va perdre el vol de les 9.30 cap a East Midlands (Regne Unit) i va haver de partir cap a Manchester set hores després. "Haurem d'agafar un autobús quan hi arribem per traslladar-nos a casa", afirmava el cap de família des del mostrador del seu touroperador, d'on no s'havia mogut durant tot el matí.

Objectiu: arribar a l'hotel

L'altra cara de la moneda és la que es vivia al pàrquing d'autobusos de l'aeròdrom. Allà molts turistes esperaven, amb les maletes a la mà, el seu torn per poder pujar als autocars. "Fa tres hores que esperam i només volem anar a l'hotel", apuntava un jove austríac que venia a Mallorca amb els seus pares per passar-hi les vacances. Mentrestant, els conductors dels autocars de les diferents companyies que esperaven per omplir els vehicles contemplaven l'escena intentant conservar la calma, davant les presses dels viatgers.

Actuació dels piquets

Alguns d'aquests xofers patiren en primera persona els aldarulls provocats pels piquets. Domingo Vilabó, conductor de la flota d'Ultramar Express, explicava que al voltant de les cinc del matí fou abordat violentament per un grup de piquets a l'autovia d'Andratx.

"Anava a recollir uns passatgers a Peguera quan vaig rebre una pedrada que va destrossar un vidre del vehicle", es lamentava, alhora que confirmava que altres companys de diferents companyies també varen patir agressions similars. La fórmula del taxi fou la més recurrent, per part d'alguns touroperadors, per donar servei als passatgers que arribaven a l'Illa.

Així ho explicava el personal de terra dels diferents touroperadors amb presència a l'aeroport de Palma. És el cas de Thomas Cook, que amb una flota d'autobusos operativa d'entre el 10% i 20% dirigia els seus clients cap a la parada de taxis. Aquesta circumstància provocà que la coa de persones formada a la parada de taxis fos més llarga del que és habitual en una jornada normal. Ho corroborava l'oficial de la Policia Local a l'aeroport de Palma, Maties Ensenyat, qui amb la seva presència al capdavant de la coa tractava de controlar que no es produïssin altercats, fruit de la comprensible impaciència dels passatgers afectats. D'altra part, amb vista que la jornada es preveia intensa, alguns taxistes que tenien dia lliure van decidir fer feina, gràcies al permís concedit per l'Ajuntament de Palma. Així ho explicava el taxista Miquel Olea, qui, a més, augurava convençut que la jornada d'avui, dissabte, hauria estat encara pitjor si la vaga hagués continuat.