Passatgers que queden a l'aeroport per mor de la columna de fum. | Danny Lawson/PA Wire
L'anul·lació d'un vol que havia de sortir de Palma és la principal conseqüència que va tenir ahir el nigul de cendra procedent del Grímsvötn als aeroports de les Balears. L'espai aeri de l'Estat no sofreix de ple, de moment, els efectes de l'emissió volcànica, com sí que passa al Regne Unit i a Irlanda, malgrat que ja s'han produït les primeres cancel·lacions de vols als aeròdroms espanyols. En altres indrets, tanmateix, ja s'hagueren d'anul·lar ahir més de 250 viatges.
El temor que es repeteixi el caos provocat el 2010 per una altre volcà islandès, però, impera sobre els passatgers i el sector turístic. Això no obstant, l'Oficina Meteorològica d'Islàndia informà que la intensitat de l'erupció havia anat en descens per segon dia consecutiu. Quant a l'altura de la columna de fum volcànic, s'ha reduït des dels 20.000 metres inicials a uns 3.000 o 5.000.
Amb tot, la cendra amenaça d'avançar cap a Dinamarca, el sud d'Escandinàvia i el nord d'Alemanya en les pròximes hores, segons el responsable d'operacions de l'agència, Brian Flynn. El servei metereològic teutó advertí que el nigul de partícules podria provocar el tancament temporal d'aeroports del nord, com ara el d'Hamburg i el de Bremen, a partir de mitjanit, i possiblement també a Berlín. En el cas que fos així, sí que les Illes en podrien patir les conseqüències, atès que un dels principals mercats emissors de turistes cap a l'Arxipèlag és l'alemany i es tracta del país que hi té més connexions aèries, i més ara, a les portes de la temporada alta. Des del Govern central, a Madrid, el secretari d'Estat de Transports, Isaías Táboas, assenyalà que no hi ha cap previsió que el núvol de cendra perjudiqui l'espai aeri espanyol. El Grímsvötn, al sud d'Islàndia, es despertà dissabte i ja ha deixat a terra milers de passatgers.
Reducció de l'activitat
Eurocontrol manifestà que l'activitat del volcà "ha disminuït", si bé advertí que el comportament del nigul de fragments expulsats "continua sent impredictible". El baix nivell de concentració no impedeix als avions enlairar-se, però en el cas que augmenti, la possibilitat del vol depèn del tipus d'aeronau i d'altres factors. De moment, British Airways, l'holandesa KLM, la irlandesa Air Lingus i la companyia de baix cost Easyjet han anul·lat les rutes amb començament o fi a Escòcia. En canvi, Ryanair criticà l'ordre, que li donaren les autoritats de l'aviació civil irlandesa, de suspendre els trajectes amb origen o destinació a Edimburg, Glasgow i Aberdeen per raons de seguretat.
Les aerolínies també hagueren de suspendre vols entre Newcastle, Belfast i Dublín, a l'espera que el cel s'aclareixi i puguin reprendre l'activitat. De la mateixa manera, Ryanair i Easyjet es varen veure obligades a deixar de cobrir algunes rutes d'Espanya a Edimburg i a Glasgow, segons les webs respectives.
Temor
L'erupció del volcà Grímsvötn arriba després que l'any passat un fenomen similar causat per l'Eyjafjalla, un altre volcà islandès, paralitzàs el trànsit per aire a Europa durant diverses setmanes, cosa que provocà el caos i grans pèrdues econòmiques en el sector turístic. De moment, els governs del Vell Continent i la Comissió Europea han emès missatges tranquil·litzadors.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.