El Comitè d'empresa de Quesería Menorquina ha explicat l'acord. | laura pons bedoya

TW
0

El comitè d'empresa de Quesería Menorquina (Tranchettes), empresa que fins fa uns dies pertanyia a Nueva Rumasa, ha acordat amb l'administració concursal la tramitació un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERE) temporal, amb un màxim de 180 dies de durada, que afectarà al 85% de la plantilla, integrada per 180 treballadors. El president del comitè, Antonio Olives, ha subratllat que l'ERE, amb el qual es pretén "donar un respir" a la planta, serà rotatori. "La intenció és que els treballadors es vagin incorporant en la planta a mesura que vagi augmentant la producció", ha apuntat. Olives ha indicat que l'expedient, que podrà començar a aplicar-se en unes dues o tres setmanes després de ser aprovat pel Jutjat del Mercantil, permetrà també garantir ingressos als treballadors.

"Tots els passos que estam duent a terme estan encaminats en una mateixa direcció: tornar a aixecar aquesta fàbrica", ha sentenciat el president del comitè, que ha recalcat que s'està negociant amb el Fons de Garantia Salarial (Fogasa) perquè els treballadors de la planta menorquina puguin cobrar les nòmines endarrerides. La compra de Quesería Menorquina per part de directius i treballadors, formalitzada el passat 9 de maig, ha millorat la receptivitat de clients que es van perdre al seu dia, entre ells Kraft Foods, segons ha assenyalat aquest divendres el secretari general de la Federació Estatal Agroalimentària de CCOO, Jesús Villar, qui ha indicat que la "serietat i solidesa" del nou projecte empresarial han motivat ja la recuperació d'alguns clients.

"Hi ha una major confiança. Ningú no diu que sigui fàcil però anam per bon camí", ha indicat el representant sindical, que ha declinat donar més detalls sobre les negociacions que s'estan duent a terme. Preguntat sobre la possibilitat que Quesería Menorquina torni a subministrar a Kraft Foods, Villar ha subratllat que la disposició de la multinacional ha millorat després de l'operació de compravenda.

Així mateix ha ressaltat que Kraft és "gairebé imprescindible per al futur d'aquesta empresa i no ha trencat el vincle perquè no la ho permetrem, la multinacional té responsabilitats intactes amb la planta de Maó". D'altra banda, Villar ha recordat que el procés judicial per a la compra de la fàbrica encara no ha culminat ja que queda una fase d'exposició pública al Butlletí Oficial de l'Extremadura i hi haurà un període d'al·legacions. "Si tot transcorre com esperam a finals de mes es procedirà a la firma d'escriptura pública de la compravenda efectiva", ha declarat.

"Aquesta adquisició suposa desvincular definitivament Nueva Rumasa de Quesería Menorquina, així com la desvinculació de Carcesa, que era l'amo de les accions, sense crear-los cap problema", ha manifestat Villar, que ha afegit que aquesta operació "era l'única alternativa per buscar la viabilitat de l'empresa". El secretari general de la Federació Estatal Agroalimentària de CCOO de Villar ha declinat quantificar el deute a la qual és enfronta Quesería Menorquina encara que ha admès que la càrrega "és molt forta".

"El deute no és un llast per impedir la viabilitat de l'empresa", ha remarcat Villar, que ha fet especial recalcament en la necessitat de negociar amb el Banco Santander per revertir la hipoteca de 15 milions d'euros sobre la fàbrica menorquina formalitzada per Nova Rumasa. Finalment, el representant sindical no ha descartat emprendre accions judicials "de tot tipus" contra Nova Rumasa encara que ha puntualitzat que aquestes correran a càrrec de CCOO i no dels treballadors.

Nueva Rumasa i els hotels a Mallorca i a Menorca

Nueva Rumasa ha sol·licitat el concurs voluntari de creditors per als set hotels que posseeix a les Balears, sis a Palma i un altre a Menorca, de manera que eleva a 22 el nombre d'empreses en suspensió de pagaments, han informat a Europa Press fonts del grup de la família Ruiz Mateos. Hotasa, la divisió que integra el negoci hoteler de Nueva Rumasa, havia posat a la venda els seus quinze establiments a Espanya, després d'haver entrat el mes de febrer passat en fase preconcursal, en què romanen de moment altres vuit hotels, ubicats a Andalusia i a les Canàries.

Segons les mateixes fonts, la família Ruiz Mateos no descarta que aquests immobles hotelers segueixin el mateix camí que els set establiments de les Balears.
Els quinze hotels que Nueva Rumasa ha posat a la venda, amb un deute de més de 200 milions d'euros, sobretot crèdits hipotecaris, han despertat l'interès d'inversors nacionals i internacionals, entre els quals hi ha empreses, fons o cadenes hoteleres de mitjà o petita mida.

El deute de la divisió hotelera de Nueva Rumasa suposa gairebé un terç dels 700 milions d'euros que, segons la companyia, suma l'endeutament financer total de totes les empreses de la família Ruiz-Mateos. El Grup d'empreses va contractar la consultora internacional Christie+Co per assessorar-lo en la venda dels esmentats actius, els set ubicats a Balears, sis a les Canàries i dos a Andalusia, de manera que Nueva Rumasa només es quedaria, en principi, amb el complex turístic que la família posseeix a Santo Domingo (República Dominicana).

Precisament, treballadors d'hotels de la família Ruiz Mateos van reclamar aquesta setmana la sol·licitud de concurs voluntari de creditors per als immobles que integren la seva divisió hotelera per fer efectiva la seva posterior venda. «Els hotels no els comprarà ningú fins que no entrin en concurs (...), amb una administració judicial existeixen més possibilitats de venda», han assenyalat les mateixes fonts, i alhora van reclamar el cobrament dels salaris endarrerits.