Imatge de l'estat en què quedà un tros de l'avió després de l'accident. | Efe - Arxiu

TW
0

L'informe pericial de l'òrgan col·legial designat pel jutge Javier Pérez, que investiga l'accident de l'avió de Spanair del 20 d'agost de 2008, exposa en una de les conclusions que "el personal no va identificar la causa de l'avaria i va donar incorrectament per bo l'estat de l'avió". Així, a les 14.23 hores s'autoritzà el vol JK5022, que s'estavellà dos minuts més tard. Així consta a l'informe pericial de la comissió judicial formada per vuit experts nomenats pel magistrat instructor. L'escrit serà ratificat la setmana que ve durant quatre dies. Poc abans de caure, l'aeronau va haver de tornar a l'hangar després d'un primer intent d'enlairament, atès que es detectà un problema al calefactor de la sonda de temperatura (RAT). Un dels mecànics de la companyia consultà el Manual d'Equipament Mínims (MEL) de Boeing i va desactivar el sensor del calefactor del RAT.

Errada multifuncional

Des de l'inici de la investigació, l'instructor creu que "l'avaria del RAT, el 20 d'agost, va ser una conseqüència o manifestació d'un error multifuncional que afectà també els TOWS -que alerten d'una configuració inadequada per a l'enlairament-, alimentat pel mateix dispositiu". Gairebé tres anys després del sinistre, les conclusions de l'estudi dels perits del jutjat exposen que "la tripulació no configurà adequadament l'avió per poder partir", perquè no va estendre els flaps en la posició d'11 graus ni els slats en MIDLE, que era el que tocava. Així mateix, recull que "el sistema de TOWS de l'avió va fallar i no va alertar la tripulació que la configuració per a l'enlairament no era adequada". Hi afegeix que aquest mecanisme "admet maneres d'error que haurien de ser incompatibles amb la transcendència del dispositiu".

A més, "la tripulació seguí les llistes de comprovació sense l'adherència deguda als procediments operatius estàndard, amb la qual cosa es perdé l'oportunitat de detectar l'error de configuració". "La tripulació no arribà a identificar la causa de l'stall de l'avió quan agafava altura. A la cabina es duen a terme actuacions que agreugen la situació", recull l'informe. Conclou que "el personal de manteniment no arribà a identificar la causa de l'avaria i donà el vistiplau a l'aeronau acollint-se al punt 30.8 del MEL".