Un dels sectors més tocats per l'increment de l'import dels carburants és el dels transportistes. A punt de començar la temporada turística i enmig de la negociació dels contractes, la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT) insta les empreses del ram a apujar un 6% els preus per afrontar la pujada del 17,3% del combustible -des del novembre de 2010-, perquè si no ho fan, "no seran viables". Així ho exposaren ahir el president, Miquel Florit; el gerent, Salvador Servera; el cap del transport discrecional, Rafel Roig; i el del trasllat de mercaderies, Joan Mayol, que advertiren de les "terribles" conseqüències, per a companyies i treballadors, de l'encariment constant del gasoil.
"No pot ser que les empreses tinguin un benefici inferior al d'anys anteriors tot i la bona temporada turística que es preveu", destacà Servera. Així, la patronal recomana a les societats, tant de trànsit de gènere com de viatgers, que recorrin a la clàusula d'actualització automàtica del preu del transport per carretera. L'acceptació d'aquesta revisió a l'alça és obligatòria sempre que l'import del carburant augmenti un mínim d'un 5% en un trimestre, llevat que prèviament hi hagi un acord exprés de no aplicar-la, explicà el gerent de la FEBT. Les companyies del sector poden fer efectiva de manera directa la revisió tarifària a les factures, sense previ consentiment del client. "El que volem és que les empreses coneguin la normativa", manifestà Servera, que descartà qualsevol vaga o protesta.
Reivindicació
D'altra banda, Florit insistí que continuaran denunciant "l'enorme discriminació" que sofreix el transport per carretera davant altres mitjans com l'aeri, el marítim i el ferrocarril, perquè es veuen beneficiats per exempcions fiscals en el consum de combustible. A més, criticà que l'aplicació del gasoil professional suposa "un avantatge fiscal escàs i la burocràcia hi és massa complicada".
Sobrecost de 1.600 milions en carburant
La Comissió Nacional de la Competència (CNC) calcula que els consumidors de carburant d'automoció afronten a l'Estat espanyol un sobrecost de 1.600 milions a l'any respecte dels francesos dels alemanys a causa, entre altres motius, dels "seriosos entrebancs de competència" que tenen. L'organisme considera que "encara hi ha problemes seriosos de competència" en el ram del combustible que "expliquen en gran manera el manteniment de nivells de preus, abans d'impostos, superiors als de la majoria dels països" de l'entorn comunitari.
La CNC ofereix un quadre en el qual s'aprecia que els consumidors espanyols paguen 37,6 euros i 38,7 euros més per tona de benzina que francesos i alemanys, respectivament, i també 34,4 euros i 49,8 euros més per tona de gasoil que els usuaris d'aquests dos països. Aquesta constatació apareix recollida en un informe de seguiment elaborat per l'organisme en el qual es lamenta que el sector no hagi complert les recomanacions de 2009.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.