Si en les darreres setmanes el preu dels carburants ja seguia una tendència a l'alça, el conflicte en què està immers Líbia no ha fet més que agreujar la situació, ja que ha disparat la cotització del petroli. La benzina i el gasoil -els carburants que més s'utilitzen- són a punt d'assolir els màxims de 2008. El preu de la benzina ha igualat aquesta setmana el màxim que marcà el 20 de gener, ja que s'ha venut a una mitjana d'1,285 € per litre, mentre que el gasoil s'ha encarit un 1%, fins a l'1,247 euros.
Amb aquests preus, omplir el dipòsit de benzina d'un cotxe (50 litres de mitjana) costa ara 64,25 euros, prop de 9 euros més car que fa un any. A més, ja és gairebé un euro més car que el juliol de 2008. De fet, en la darrera setmana, el preu mitjà del litre de la benzina s'ha encarit un 1,18% davant els 1,271 euros que costava de mitjana fa set dies.
Per part seva, el gasoil ha assolit el màxim anual després de pujar un 1,05%, un nivell que no superava des de la setmana del 4 d'agost de 2008, i s'ha situat a 8 cèntims del rècord de 2008 i es ven a 1,247 euros. Omplir el dipòsit d'un cotxe (de 50 litres de mitjana) costa avui 62,35 euros, prop de quatre euros manco que el juliol del 2008.
Des de començament d'any, aquests combustibles s'han encarit un 2,23% en el cas de la benzina i un 5,05% en el del gasoil. Respecte de la mateixa setmana de 2010, el preu d'ambdós combustibles s'ha incrementat un 24,08% el gasoil i el 15,97% la benzina. En comparació del mes passat, el gasoil s'ha encarit un 3,06% i la benzina, un 1,10%.
Preus a Europa
Malgrat aquest increment, els carburants continuen de mitjana més barats que a l'Europa dels 27 i de la zona de l'euro. Així, la benzina costa a l'eurozona 1,456 euros, mentre que el gasoil es paga a 1,317 euros el litre. Aquesta diferència s'explica, fonamentalment, pel pes dels impostos a l'Estat espanyol, que representen pràcticament la meitat del preu d'aquests combustibles.
Així, la pujada dels impostos especials de la benzina i del gasoil de 2,9 cèntims el litre, que va entrar en vigor el 13 de juny de 2009, i l'increment de l'IVA del 16 al 18%, aprovat el juliol de l'any passat, han estat determinants perquè el preu d'aquests combustibles s'incrementi al llarg de l'any. Pel que fa al barril de brent, a primera hora d'ahir superava els 119 dòlars per primera vegada des del 22 d'agost de 2008. Concretament, el barril de la varietat de referència europea, el brent del mar del Nord, s'arribà a comprar ahir dematí a 119,79 dòlars a l'Intercontinental Exchange, més de 8 dòlars per sobre del tancament del 23 de febrer (111,25 dòlars), encara que després es relaxà i tancà en els 111,25 dòlars.
De fet, els actuals nivells de preus dels combustibles coincideixen amb aquesta escalada del preu del cru provocada per l'increment de la demanda dels països emergents i per les tensions a Líbia i en altres països del Nord de l'Àfrica. Això no obstant, el preu dels carburants no té relació directa amb la cotització del barril del petroli, sinó que depenen, en gran mesura, dels preus de la benzina i del gasoil als mercats a l'engròs de la Mediterrània i del nord-est d'Europa i dels impostos, que suposen gairebé el 50% del seu preu final.
Per això, encara que el barril de brent s'ha disparat en les darreres setmanes a causa dels enfrontaments que s'han registrat al Magrib, el preu de la benzina no és un 35 per cent més barata que el 2008, quan aquest combustible va assolir el juliol la cota dels 144 dòlars.
9 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Rovada, Les illes Balears ens hem de reiventar!!! Espanya ja s'ho farà!
Quan pens que quan vaig començar a conduir, el litre de benzina valia 12 pessetes, que serien 10 cèntims d'euro d'ara...
Els carburants sintètics serien més barats. Se poden obtenir a partir del carbó, del gas natural, de les pissarres bituminoses, del cànyom, etc. Els polítics estan subornats per una espècie de secta de ferrasses que ordena se ha de usar el petroli. La xusma ha de obeir.
M'emprenya que sempre es digui que a la resta d'Europa la benzina és encara més cara que a Espanya sense anotar quin és el nostre sou mínim i quina és la mitja de França o Alemanya. LES COSES SÓN CARES O BARATES EN RELACIÓ AL QUE ENTRA CADA MES.
Tranquils que encara hi ha doblers per omplir els dipòsits i les carreteres de moteros i de cotxes, i de jovenets ni-ni amb el pare que paga perquè puguin fer carreres i el brètol per les carreteres. Quan la cosa rebenti, que rebentarà, veurem que la necessitat farà que no es vegin cotxes ocupats per una sola persona...
La dada és ben significativa.
És que estam fermats! Perquè si almanco, els que som de fora vila, poguéssim utilitzar uns serveis públcis eficients, podríem abandonar el cotxe i a porgar fum!
jo som dels que no he perdut la feina, però no arrib a final de mes. pac la meva hipoteca, un cotxe normal per poder anar a fer feina, tenc dos al·lots, i tot nos puja de preu, es imposible avançar un duro. COM PODEM REACTIVAR SA ECONOMIA SI NO PODEM AVANÇAR CAP DOBLER PER PODER GASTAR? Espanya sa de reinventar de cap a peus....
Idò sa població no diu res, tothom flestoma interiorment, però com que es mallorquins som de lo més beneit que hi ha, quedam a cobro no sigui cosa que mos banyàssim, dins ca nostra, mirant sa televisió.