Vaga de controladors desembre 2010
ZP privatitzarà entre el 2011 i el 2012 totes les torres de control
El ministre Blanco anuncia que el 2011 es treurà a concurs la gestió de les torres de 13 aeroports, inclosa la d'Eivissa. A partir de 2012, es liberalitzarà la resta, i, per tant, la de Palma
La torre de control de l'aeroport d'Eivissa serà una de les primeres en entrar en el procés de liberalització. | UH
La privatització d'AENA ja és pràcticament un fet. El ministre de Foment, José Blanco, anuncià ahir que durant el 2011 es treurà a concurs la gestió del control aeri de tretze aeroports, entre els quals hi ha el d'Eivissa, i, a partir de 2012, de la resta, de manera que hi haurà Son Sant Joan i el de Menorca. L'objectiu d'aquesta decisió és "trencar el monopoli" d'AENA en la prestació de servei de control aeri, la qual cosa permetrà "resituar poc més de 190 controladors aeris".
Blanco va fer aquestes manifestacions durant la seva compareixença en la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats, en la qual informà de les decisions que han pres al llarg de l'últim any amb relació als controladors de trànsit aeri, la "insubordinació" dels quals, el passat 3 de desembre, va provocar el tancament de l'espai aeri i la declaració de l'estat d'alarma.
El ministre explicà que, en una primera etapa, a més de la torre d'Eivissa, es liberalitzaran les de Sevilla, Jerez, Alacant, València, La Palma, Lanzarote, Fuerteventura, Sabadell, Cuatro Vientos (Madrid), Vigo, la Corunya i Melilla. En una segona etapa, a desenvolupar a partir de 2012, es liberalitzaran la resta de les torres. Blanco indicà que amb aquesta mesura es preveu estimular la competència entre les empreses, i així guanyar en eficiència i qualitat del servei. A més, Foment seguirà el full de ruta de liberalització dels serveis de Trànsit Aeri implantant el Servei d'Informació en Vol en Aeròdrom, servei AFIS, als aeroports de Còrdova, Burgos, Osca i Logronyo. Aquestes se sumen als ja aplicats a La Gomera i El Hierro, on han permès alliberar 13 controladors, amb un estalvi del 70% per a cadascun dels aeroports.
D'altra banda, el Servei de Direcció de Plataforma, el sistema de guiatge de les aeronaus des que arriben o surten de la pista fins que aterren o s'enlairen, i que fins ara estava prestat per controladors, passarà a ser assumit pel personal d'AENA als aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat.
Ofertes
El ministre indicà que Foment ja ha rebut cinc sol·licituds d'empreses que es troben en procés de certificació per realitzar la provisió de serveis de control de torre: Saerco, ACS, Clece, Ferroser, Gesnaer i Indra, que se sumen a l'empresa pública Ineco, que ja ha estat certificada. "Es tracta, sens dubte, d'un pas important cap a la millora dels serveis de navegació aèria", assegurà el ministre, qui explicà que això és el que succeeix a tots els països de l'entorn europeu.
En aquest sentit, Blanco va destacar que la regulació de la certificació de nous proveïdors de serveis de navegació aèria, aprovat el passat mes de juliol, suposa una "fita fonamental" en la liberalització d'aquests serveis per adequar la normativa espanyola al nou marc del "cel únic europeu" i facilitar una millora de l'eficiència que trenca el monopoli d'AENA.
Totes aquestes mesures, que permetran resituar poc més de 190 controladors el 2011, es veuran complementades pel reconeixement de la competència lingüística en anglès, per al primer trimestre de 2011. També s'ha impulsat la formació de nous controladors; a partir de juliol s'iniciaran els processos de selecció, als quals es presentaren 3.200 candidats. Blanco defensà que s'ha canviat el model d'accés i formació perquè deixi de ser un "monopoli", que abans estava "segrestat" per part del sindicat USCA.
També a Illes Balears
- Intolerable: À Punt contracta un col·laborador que celebra la mort d'Ovidi Montllor
- L’organització juvenil Nosaltres sols! visibilitza l’arraconament del català a Calvià
- Golàs a l’Auditòrium de Palma: Jagoba Arrasate puja a l’escenari i emociona tothom amb un ‘bertso’
- Aquí està disponible 'Norats', la sèrie que el nou director d'IB3 no vol que mirem
- La sèrie 'Norats' aconsegueix una audiència històrica a IB3 després que es proposassin liquidar-la
11 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Lo de los controladores es una verguenza, pero lo de este gobierno es una verguenza aun mayor. Es lamentable que un gobierno socialista se dedique a privatizar servicios públicos esenciales disfrazando su retórica con palabras como liberalización, competencia, etc. Es todo mentira, es un sector donde no existe un mercado que liberalizar. Una torre de control no compite con otra, es absurdo todo el planteamiento. Y la competencia entre aeropuertos es algo limitadísimo a unos pocos y completamente incalcanzable para la mayoría. Se van a cargar el mayor sistema aeroportuario de funcionamiento en red del mundo. Un sistema aeroportuario público y rentable... claro todo lo que es público y rentable es objeto de la codicia de los de siempre. Y todavía tendrán la cara de llamarse socialistas.
SOCIATES privatitzant com bojos. Si que estan bojos aquests espanyols. I ara vénen la sanitat i l'educació. Temps al temps.
Eivissa, com passa sovent, a s'avantguarda des desastres
De la política neoconservadora que plana per tot el món no se'n pot esperar altra cosa. L'FMI, el BM i la UE ho tenen molt clar. Ben aviat l'ensenyament i la sanitat públics seran parcialment privatitzats.
Ha, ha, ha Els aeroports ja estan hipotecats, i no són del poble. Deuen tant que fins i tot se haurà de pagar enlloc de cobrar.
Completament d'acord amb foraviler
BrN: No si ja ho sé, es més be una reflexió sobre les privatitzacions, ja no sols aquí, també en altres sectors :)
Foraviler: es liberalitzar per que molts de grups de poder fa anys que presionan per tenir una part d'aquest negoci. L'us de la paraula lliberalització amaga la privatització de la gestió, que no es el mateix. Aquí no hi pot haver lliberalització per el sencill motiu que no existeix mercat, no hi ha mercat quant no existeixen alternatives. Continuarà essent un monopoli i les diferents torres de control no competeixen entre elles. El que pasarà a llarg plaç es que es degradarà el servei public de navegació, aixó ho veu qualsevol amb una mica de coneixement.
Madrid ens roba! Madrid ens roba!...i ho regalaran als seus amiguets com la telefonica, Gesa. Mallorquins despertau-vos que els pirates son aqui!!!! Com més tard reaccionem mes indefensos estarem.
Quan es liberalitza un servei public está el responsable polític está diguent "com que som un incompetent dons deixaré que se n'ocupin altres d'aquest servei". Segueixo sense entendre com es possible que l'estat gasti més que l'empresa privada quan els costos son els mateixos en principi, mantenint la mateixa qualitat dels serveis. Per que no s'apliquen les mesures d'estalvi dins AENA? Així quan les coses no funcionen sabem a qui reclamar.