TW
0

Un dels efectes més directes de la crisi econòmica és la contracció del consum i, davant unes festes tan consumidores com les de Nadal, els comerciants fan tot el que saben per captar clients, ja que són molts els ciutadans que han de fer bé els comptes per poder tenir un regal o un sopar de Nadal. I és que, des de l'inici de la crisi, cada any la despesa que fan les famílies és menor.

És per això que, molt abans que comencin les festes i les rebaixes, que oficialment s'inicien el 7 de gener, es poden veure moltes ofertes en diferents establiments. Ja fa setmanes que es poden llegir o escoltar anuncis de promocions i articles a preus rebaixats. Com bé indicà el president de la patronal Afedeco, Bartomeu Servera, "hem ajustat molt els preus".

També a les grans superfícies es duen a terme diferents tipus de promocions i totes les botigues de juguetes treuen catàlegs anunciant la millor oferta. En qualsevol cas, el petit i mitjà comerç és el que surt més perjudicat d'aquestes situacions. "Encara hi ha establiments que no els queda més remei que abaixar la barrera", indicà Servera.

Tanmateix, les juguetes són el regal estrella de Nadal. El president de l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ), José Antonio Pastor, assegurà que està sent un any difícil per a la indústria, tot i que el sector espera una remuntada en la campanya actual. "És molt difícil fer una previsió de venda de juguetes, perquè el sector concentra un gran volum de vendes en molt poc temps, i això ho fa molt complicat", indicà.

Restauració

També el sector de la restauració nota la crisi durant aquestes dates. Si bé moltes famílies queden a casa durant aquesta època, els sopars de Nadal, durant anys, han obligat a penjar el cartell de 'complet' a molts de restaurants les setmanes prèvies a Nadal. Aleshores les empreses, que registraven grans beneficis, pagaven el sopar als empleats.

"Les coses han canviat, però, i ara són els treballadors els que paguen el sopar de la seva butxaca", assegurà el president de PIME-Restauració, Juan Cabrera. En aquest sentit, Cabrera apunta que ara les empreses "s'han d'adaptar a les noves demandes dels clients", que en moltes ocasions tenen un pressupost més ajustat. Així mateix, sol·liciten que les sales tinguin sales de ball o servei de barra, entre d'altres coses. En qualsevol cas, Cabrera assenyalà que, si bé fa alguns anys els preus pujaven quan s'acostaven aquestes dates, ara gairebé no s'hi registra cap tendència a l'alça. Això sí, enguany "hi ha un increment de la demanda".