Un avió comercial s'enlairava, ahir, des de l'aeroport de Manises. | Kai F

TW
0

Els avions ja s'enlairen de Son Sant Joan i les coes d'afectats que omplien la terminal de sortides divendres s'han dissolt. De bon matí, els passatgers arribaven amb comptagotes a un aeroport en el qual la normalitat tractava d'obrir-se pas, però que encara se'n ressentia. L'obertura de l'espai aeri i la tornada a la feina dels controladors calmà ahir les aigües a la terminal palmesana, en un pont que, per a molts, ha estat un desastre. Les persones que esperaven ahir a la zona de sortides de l'aeroport de Palma se sentien afortunades, conscients que el fet que el seu vol sortís pràcticament d'hora (tots duien una mitjana de retard de 80 minuts) els feia ser uns privilegiats, encara que, per aconseguir-ho, molts s'haguessin d'armar de paciència i esperar.

Fou el cas d'un equip sencer de futbol sala, jugadors del Benicarló, que divendres van jugar un partit a Mallorca; el tancament de l'espai aeri els va agafar amb les maletes a l'aeroport, sense saber on, ni com, ni quan sortir a causa del tancament. "Ens n'anam avui, per fi", diuen alleugerits, mentre esperen l'hora del seu vol asseguts en una cafeteria on dissabte era impossible demanar un cafè i ahir hi havia cadires més que de sobres. Però el seu periple encara no ha acabat: els responsables de l'equip volen reclamar, després d'haver hagut de pagar l'hotel de la seva butxaca.

Sense fulls de reclamació
Però a l'Oficina d'Atenció al Client d'AENA descobreixen que la normalitat que aparenta l'aeroport no és tal i els efectes del col·lapse continuen: "No queden ni fulls de reclamacions, ens diuen que ho posem per internet", protesten, cansats. La seva alternativa és cercar l'Oficina de Consum que el Govern balear té a l'aeroport i que, durant aquests dies, ha triplicat el personal. Les cares més alegres es veuen a la terminal d'arribades. Allà són molts els passatgers que afirmen orgullosos que han volat sense problemes i que, com que el seu vol estava programat per a ahir, han evitat el periple de les finestretes, les coes i les reclamacions.

Notícies relacionades

Vols operats ahir

Ahir Son Sant Joan registrà un trànsit de 250 vols programats, 123 d'arribada i 124 de sortida, amb una única cancel·lació, que va va tenir lloc a les 05.40 hores. Es tractava d'un vol d'Iberia que tenia previst partir cap a Madrid; els passatgers varen tenir l'opció de ser recol·locats en un altre avió a les 07.00. A la resta de l'Estat, mentrestant, la xarxa d'aeroports d'AENA havia operat, fins les 19.00 hores, un total de 2.470 vols dels 4.060 previstos. Malgrat tot, un total de 165 vols van haver de ser cancel·lats. El 90% dels passatgers ha decidit renunciar als vols i a les vacances

Les companyies i agències donen per perduts una gran majoria dels viatges prevists per a divendres i dissabte, ja que més d'un 90% dels afectats sortien des dels llocs on resideixen i decidiren renunciar als vols i a les vacances del pont. De moment, les aerolínies no tenen comptabilitzades les dades de les cancel·lacions i els canvis que es poden haver realitzat fins ara, ja que han donat entre 10 i 15 dies de termini als passatgers per tramitar els reemborsos i les variacions de data. Ara bé, representants dels majoristes han explicat que la majoria de viatges eren "paquets turístics" que es dirigien principalment a ciutats europees, com París, Londres, Praga i Roma, entre d'altres, amb la qual cosa el tancament de l'espai els "afectà de ple". Per la seva part, diverses companyies varen explicar que el fet que no es veiés el final del conflicte amb els controladors i que entre divendres i dissabte "s'anàs ampliant l'horari de tancament de l'espai aeri va desmotivar molts viatgers, que van preferir anul·lar els vols".

Vols a les Balears

Les aerolínies van detallar que els vols que anaven més plens l'horabaixa de divendres i dissabte eren els que es dirigien a les Illes Canàries, les Balears i l'arc mediterrani, amb destinacions com Istanbul o Tel-Aviv, fet que demostra que "eren destinacions fonamentalment de vacances". En aquest context, els més de 2.000 afectats que s'han unit en plataforma pel caos viscut a Barajas reclamaran als controladors i als responsables subsidiaris 10.000 euros d'indemnització per passatger com a reparació dels "danys i perjudicis" ocasionats per l'última vaga.