"La Guàrdia Civil ens ha obligat a treballar a punta de pistola (...) i amb l'amenaça que ens durien al calabós". Així descrivia la jornada d'ahir el portaveu del sindicat de controladors USCA a Balears, Javier Zanón.
Les seves paraules eren corroborades, amb llàgrimes als ulls, per una companya seva, Blanca Uriarte, qui explicà que "érem a la feina i han entrat agents de la Guàrdia Civil i de l'Exèrcit de l'Aire. Ens trobam en un estat d'ansietat que no ens permet treballar". Així mateix, assegurà que ella és de les que encara es troba anímicament "millor".
Dels 150 controladors, gairebé 120 anaren ahir fins a la torre de control per donar suport als seus companys. Uriarte indicà que "ens hem trobat entre l'espasa i la paret, i ja des del 5 de febrer intentàvem negociar". La portaveu dels controladors demanà "disculpes als passatgers per la barbaritat" que ha passat i asseverà que "mai no hauríem deixat de treballar voluntàriament, ens hi han obligat". Mentrestant, Zanón precisà que "molts controladors estan prenent ansiolítics. I és que nosaltres, a més a més, si no estam en condicions de treballar, podem ser multats amb 200.000 € o anar a la presó". Afirmà que si "algú diu que no està en condicions per treballar, és perquè no hi està realment".
Una provocació
Els controladors veuen una "provocació" el fet d'aprovar un decret sobre les seves condicions laborals, atès que asseguren que ells ja havien avisat amb temps el Govern central "que estàvem al límit de les 1.670 hores anuals", i consideren que s'ha intentat desviar l'atenció sobre la retirada dels 426 euros a les persones sense prestació d'atur. Els controladors donen la culpa de la situació al ministre de Foment, José Blanco.
Per part seva, el secretari de comunicació d'USCA, César Cabo, comentà que "entenem el perjudici causat als passatgers i companyies aèries, però s'ha de valorar la virulència de la provocació feta des d'AENA".
Els controladors aeris assenyalen que han fet "tot el possible per no arribar a aquesta situació", si bé des de fa onze mesos han començat a veure que, a part d'incrementar el seu nivell de pressió a la feina, també se'ls criminalitza des de l'opinió pública. Francesc F., controlador de Son Sant Joan, subratllà que "som gent normal i el que ha passat és que, de controlar 26 avions, hem passat a controlar-ne 40". Així mateix, afirmà que en el darrer mes "he treballat 28 de 31 dies". Per ell, el més important és que "tots els qui estan a terra són vius" i afegí que "un angle mal donat són 400 persones que no van enlloc". Francesc, que ha estat pare fa poc, comentà que no podrà gaudir del seu permís de paternitat perquè, "a part de les 1.670 hores, n'hem de fer 80 d'extra de manera obligatòria i hauré de tornar les hores que em corresponen del permís".
Un altre company, Javier T., comentà que "mai no saps si tindràs vacances o no, o si te les poden canviar a l'últim moment. I no tenim permisos per a res". Tots dos asseguraren que ja fa molt de temps que el Govern central sabia que tots els controladors havien sobrepassat les hores de feina establertes i malgrat això "no hi han fet res i han tret un decret abans del pont".
Les penes dels controladors poden arribar als 15 anys
Jutges, magistrats i experts en dret penal discrepen dels delictes que podrien imputar-se als controladors i destaquen que en el més greu dels casos podrien ser castigats amb fins a 15 anys de presó, si els tribunals considerassin que han comès delicte de sedició.
El delicte de sedició, recollit a l'article 91 del Codi Penal Militar, afecta l'actuació "dels militars que, mitjançant concert exprés o tàcit, en nombre de quatre o més, o que, sense arribar a aquest nombre, constitueixin almenys la meitat d'una força, dotació o tripulació, refusassin obeir les ordres legítimes rebudes".
El tipus penal especifica que els que incomplissin els "deures del servei", amenaçassin, ofenguessin o ultratjassin un superior seran castigats amb la pena d'1 a 10 anys de presó "quan es tracti dels mers executors" i amb la de 2 a 15 quan es tracti "dels promotors, del capitost que es posi al capdavant de la sedició i, en tots els casos, si es tracta d'oficials o de sotsoficials."
Desobediència
El delicte de desobediència militar, està recollit a l'article 102 del Codi Penal Militar i estableix que "el militar que es negàs a obeir o no complís les ordres legítimes dels seus superiors relatives al servei que li correspon serà castigat amb pena de tres mesos i d'un dia a dos anys de presó".
El portaveu de l'Associació Francisco de Vitòria, Marcelino Sexmero, assenyalà que els controladors aeris ja haurien comès un delicte de sedició, perquè han provocat "un abandonament total i tumultuari del servei". Tanmateix, el portaveu de Jutges per a la Democràcia (JpD), Miguel Àngel Gimeno, va suggerir que seria més adequat aplicar el Codi Penal ordinari a la situació creada pels controladors.
55 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
ATENCIO CONTROLADORS Sóc la persona que fa dos dies he firmat com a: VULL CONTROLAR. Com ningú no m'ha contestat voldria passar la següent oferta; A més de pilot privat i parlar anglès a alt nivell (és la meva llengua materna i paterna). Sóc director d'hotel (cosa que no havia dit abans per no causar enveges als desconsolats controladors) Estic seriosament disposat a canviar el meu treball amb un controlador/a. Avantatges: tinc un dia lliure a la setmana, vacances de tot un mes sencer i complet, lliure barra de bar (amb moderació), 3 menjars diaris gratis (sense moderació). És a dir un verdader “cholo†de treball. Com a controlador prometo que no em queixaré, ni posaré mai mala cara, ni causaré problemes als viatgers, no em posaré malalt ni tindré ansietat, treballaré el que sigui necessari, si algú em parla de vagues l'engegaré a fer punyetes, estic disposat a cobrar les hores extres a 100 ,-€ en lloc dels 180,-€ del vostre conveni. El meu sou ???…….. be... és un poquet inferior als 200.000 ,-€ que cobreu, però ¿qui pot posar preu a la felicitat??? Per cert si jo fos catòlic, us recomanaria anar a confessar, perquè no és veritat que ni les forces armades ni cap militar tragués una pistola. Ai, ai que dir mentides és un pecat. Espero la vostra resposta amb “ansietatâ€.
Rafa, ja t'has repassat els requeriments per entrar de controlador? Ho dic perquè la vares dir grossa, fa un parell de dies: anglès i batxillerat. Te'n recordes?
CNT-AIT, CGT, ENDAVANT, MAULETS, FRENTE UNIDO DE INMIGRANTES CONDEMNAM L'ESTAT D'ALARMA DECRETAT PEL CONSELL DE GOVERN Condemnam de forma absoluta l'estat d'alarma decretat pel Govern, que suposa la suspensió, a nivells pràctics, dels drets constitucionals en motiu d'un conflicte laboral. Aquest és un antecedent molt greu, ja que a partir d'ara ens podriem enfrontar a la suspensió del dret de vaga, a qualsevol sector on les i els treballadors tenim capacitat i força per defensar els drets col·lectius. Denunciam l'Estat en l'aplicació del codi militar als i les controladores, així com el decret de militarització de l'Espai Aeri espanyol. L'Estat no pot continuar actuant a partir de decrets-llei passant per damunt del dret a la negociació col·lectiva i als drets laborals i socials. El problema de fons és que l'Estat ha decretat vendre AENA per fer caixa i poder seguir pagant el deute públic, com a conseqüència d'haver donat mils de milions d'euros a la banca. AENA és una empresa pública, molt rentable i p6roductiva, que es vol entregar als grans amics empresaris de l'Estat. L'Estat assumeix com a propis els dictàmens dels mercats i l'europa neoliberal fent de la privatització un objectiu d'aquesta gran maniobra financera, que ataca els drets de les persones i continua alimentant el desequilibri d'accés als recursos. Dins aquest context no podem obviar els 5 milions d'aturats i aturades, el gran risc d'exclusió social de més del 30 per cent de la població, la imminent reforma de les pensions i una reforma laboral que redueix encara més els nostres drets. La revolta social dels i les treballadores és l'única resposta davant la violència de l'Estat i dels empresaris. La vaga és legítima i no hem de seguir domesticats complint les seves regles, quan són ells mateixos qui les incompleixen. És per aquests motius que hem de continuar plantant cara a la situació, per això convocam a la ciutadania a la propera concentració davant la delegació de govern que serà el dia 7 de desembre, a les 12h.
Concentració contra l'Estat d'Alarma,NT-AIT, CGT, Endavant, Maulets i el Front Unit d'Immigrants: Com sempre sereu quatre moixos incapaços de posar-vos a sa pell de sa gent esperant als aeroports
Visca la democràcia! a l'Estat espanyol hi ha una democràcia de baixa intensitat comparable a la d'estats semi-Autoritaris com Turquia, Egipte, Venezuela o Sud Àfrica... és igual PPSOE són la mateixa merda postfranquista, Centralista, Falangista... Amb espanya no tan sols tindrem espoli econòmic i dèficit fiscal a més ens obsequia amb el seu dèficit Democràtic L'Estat espanyol és una ruina!
CNT-AIT, CGT, Endavant, Maulets i el Front Unit d'Immigrants condemnen l'Estat d'Alarma decretat pel Govern davant l'aturada dels controladors i criden a la ciutadania a una protesta aquest dimarts contra l'actitud "violenta" de l' executiu i dels empresaris. La concentració està programada per al proper dimarts, a les 12.00 hores, davant la seu de la Delegació del Govern a Balears
Completament d´acord amb "el responsable del caos es el govern", peró convindràs amb mi que cada 4 anys els podem canviar( no massa, per aixó), peró a aquestos ,no.A mes sembla que ells tenen "potestat" per dir qui pot ser contrlador o no, espero que se lis acabi aixó també.
És cert que els controladors aeris han abandonat la seva feina i que hauran de pagar per això, però que paguin també els polítics cada vegada que deixen desert l'hemicicle de les Corts, mentre es discuteixen lleis i propostes d'interès nacional, causant escàndol i vergonya a la ciutadania, sense que a ells, gairebé immunes i impunes, els passi res.
Que hi ha controladors que prenen ansiolítics? Aleshores no poden fer aquesta feina que ha de menester nirvis de ferro. Cert que la formació d'un controlador ha de menester un mínim de nou mesos, però arreu d'Europa ben segur que hi ha controladors sense feina que sens dubte podrien ser contractats i substituir aquells que no estan en condicions de fer feina (perquè estan estressats, perquè prenen ansiolítics, perquè tenen atacs d'ansietat, perquè volen seguir guanyant el que guanyaven fa dos anys, perquè no volen fer les hores que han de fer...).
"Ens han obligat a treballar!". Home, normal, si haguessin fet el preavís de vaga aquests lamentables fets no haguessin passat mai, però no es pot abandonar el lloc de feina i pensar que no passarà res. Una cosa és que el botiguer tanqui la seva botiga quan li doni la gana i l'altra és que els empleats públics d'un lloc estratègic abandonin els seus llocs de feina. Què es pensaven, que no passaria res? Segurament les llàgrimes d'aquesta senyora (que no fan pena) són més de por pel que pot passar. Algú pagarà els plats romputs, sens dubte, i no voldria estar en la pell d'algú del torn que abandonà el seu lloc de feina abans d'hora. Per cert, per què els controladors d'Andalusia no van fer costat als seus companys? Què passarà amb el seu poderós sindicat? Del que no hi ha dubte és que aquest servei quedarà militaritzat fins després de les festes de Nadal. Cal recordar que, fa anys, aquest col·lectiu era un cos militaritzat sota les ordres d'un militar i bastants dels que ara encara hi fan feina ho deuen recordar.