Un impuls contundent a l'Euroregió de l'Arc Mediterrani i l'aposta per un tren de futur que no es pot deixar perdre. Reivindicant i pressionant per aquests dos missatges, el Parlament europeu fou ahir escenari de la jornada L'Euroregió de l'Arc Mediterrani, porta d'Europa, una iniciativa de l'Institut d'Economia i Empresa Ignasi Villalonga. L'anomenat eix és format per les àrees de Barcelona, València, Alacant, Palma, Andorra i Perpinyà i vol convertir-se en un espai de cooperació regional per als territoris i per al conjunt europeus.
El president de l'Institut Ignasi Villalonga, Ferran Villalonga, encetà l'acte amb la lectura de la declaració de l'Arc Mediterrani, en la qual destacà "l'oportunitat de la nostra euroregió de convertir-se en la gran porta d'entrada meridional de la Unió Europea per al transport de mercaderies procedents d'altres continents". Villalonga hi manifestà que "després d'un llarg trajecte, hem volgut desplaçar-nos a Brussel·les per reclamar la prioritat de l'Eix Mediterrani com a eix multimodal de transport per a la Unió Europea".
Reivindicació
Seguidament, els eurodiputats Ramon Tremosa (CiU), Oriol Junqueres (ERC), Raül Romeva (ICV), Andrés Perelló (PSOE) i Luis de Grandes (PP) hi intervingueren per remarcar el "consens" del projecte. Segons Junqueres, la clau té a veure amb una iniciativa "important, urgent i imprescindible", perquè "no es pot perdre el tren de les mercaderies". Així mateix, la veu de la perspectiva econòmica i tècnica tingué un paper fonamental durant l'exposició a Brussel·les amb les explicacions del degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya, Joan B. Casas, que deixà clar que l'Arc té un nucli dur amb Catalunya i València, la zona que defineix la regió econòmica a partir de la qual després s'han d'aplicar les polítiques a seguir perquè tinguin sentit".
La part més tècnica va ser a càrrec del professor Mateu Turró, autor de l'informe Euram, porta d'Europa, i del professor Germà Bel, que ha escrit l'estudi sobre la gestió aeroportuària de l'Arc Mediterrani del Llibre blanc de les infraestructures de l'Euram. Pel que fa al vessant empresarial cal subratllar, entre altres intervencions, la del director de Seat, Enric Martí, que conclogué amb "la necessitat que la Comissió Europea declari com a prioritari l'eix ferroviari mediterrani".
Sense obviar les perspectives acadèmiques del projecte, el cop d'efecte final el donà l'expresident de la Generalitat de Catalunya (1980-2003) Jordi Pujol, que tancà l'acte a Brussel·les després de les paraules d'Òscar Ribas, excap de Govern d'Andorra. Pujol subratllà un "únic argument racional" per donar suport a l'Arc Mediterrani, atès que segons elll "no té sentit que totes les possibilitats que representa la façana mediterrània europea cap al món no siguin aprofitables".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.