Creis que l'actual model d'AENA respon a un control polític...
El model AENA respon a un model de dictadura militar, en termes estrictes. Als anys 50 hi va haver dos models i, des de llavors, la majoria de països han evolucionat cap a un model de gestió individual. Espanya i Romania són els únics que mantenen un sistema centralitzat. I s'ha mantingut per motius de control polític.
Per què costa tant a Espanya deixar aquest model?
Perquè no està en la naturalesa de poder cedir-lo. L'única manera de cedir-lo seria que hi hagués un projecte d'Espanya en el qual fos raonable que els aeroports es gestionassin per cada lloc, en si mateix, encara que fos un model de gestió publicoprivat.
I amb aquesta sistema actual, Son Sant Joan és un dels més perjudicats?
Sí, perquè és un dels que té més potencial. Durant molts anys s'ha defensat que es necessitava aquest sistema, però quan el gener vam conèixer les dades -després de 10 anys sense tenir-les- hem sabut que els grans pagadors són els aeroports mitjans i grans turístics i que els que més es beneficien de la solidaritat són Barcelona -una mica- i Madrid -l'aeroport més gran i més pobre.
I si la gestió fos individual, no fugirien tantes companyies aèries de Palma?
La lògica de la gestió individual és que el gestor de l'aeroport s'encarrega dels objectius del mateix aeroport i es relaciona amb les companyies aèries que hi operen o que vol que hi operin, pensant només en el propi aeroport, posa les taxes d'acord amb el mateix aeroport. Un dels aeròdroms que més se'n pot beneficiar a l'Estat és Son Sant Joan.
I què suposarà la cogestió?
Que continua manant el mateix. El que sabem fins ara és que AENA continuarà sent AENA, només amb una minoria privada de tipus financer, no de tipus gestor. En alguns aeroports es faran consorcis locals, en els quals la majoria el tindrà AENA. Aquest consorci local podrà decidir el preu del menjar, de la premsa, de l'aparcament i de la facturació de les maletes. Les taxes, les inversions i els elements centrals de la política comercial les continuarà decidint AENA, no el consorci.
Per tant, no suposaria una solució?
Res no és menys que alguna cosa, però això és quasi res.
Per què en els darrers anys s'han construït tants aeroports que no es fan servir a l'Estat?
Espanya vol connectar totes les províncies amb Madrid. I hi ha la noció de tenir-ho tot, com el cas de l'AVE, en què se'n beneficia el nus principal i les petites i mitjanes perden. En el cas d'Espanya volen fer un país com França, que no ho és, i connectar totes les ciutats amb Madrid. Però això ens fa un país de segona.
Per què en un moment com l'actual s'han apujat les taxes?
La política aeroportuària està molt mal feta en matèria d'inversions i les coses s'han de pagar. AENA és l'empresa que més diners perd del món perquè ha fet una inversió descabellada i té una mala gestió. Per recuperar costos, haurien d'incrementar les taxes molt més a Madrid, una mica a Barcelona, i congelar o abaixar a aeroports com Son Sant Joan.
I quin futur ens espera?
S'hauria d'anar cap a una gestió individual i no a nivell de mini AENA regionals. El problema no és el pes de l'Administració local o estatal, sinó la manera de gestionar-lo. I aquest futur ja ha arribat, però nosaltres arribam tard. Per anar-hi hem de fer polítiques d'infraestructures pensant en l'economia i no en una nació com França, en què es vol una jerarquització del territori. Però arribar en aquest punt és molt difícil, perquè el patró de fons, construït fa molts anys, té molta inèrcia i és difícil canviar-lo.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Molt interesants els treballs i estudis d´aquest economista en relatzio sobre tot al tema d´infraestructures aeroportuaries. Permanenment esta denuncian el "tinglado" centraliste d´Aena. Naturalem el poder mediatic de la "caverna" no te cap interes en donar a coneixer aquets estudis a la resta del Estat, i al final surt allo de que de 50 aeroports a Espanya ,sols son rendibles VUIT. Mentres tan! viva el centralisme d´Aena"