TW
0

El president del Govern, Francesc Antich, reconegué ahir públicament que el seu gabinet està "rebotat" i "rebel·lat" davant la posició del ministre de Foment, José Blanco, socialista com ell, que ha avançat la intenció d'impedir que els bitllets més cars (bussines) es beneficiïn del descompte aeri del 50% que tenen els residents de les Illes per volar. El cap de l'Executiu balear anuncià que dilluns anirà a la capital de l'Estat i es reunirà amb la secretària d'Estat de Transport, Concepción Gutiérrez, per exigir-li "que no es toqui la partida d'ajuts prevista".

Antich, que ja ha tramès telefònicament el seu malestar als responsables del Ministeri, viatjarà a Madrid acompanyat pel conseller de Mobilitat, Biel Vicens, amb qui ahir comparegué després de la reunió del Consell de Govern. Ambdós es desplaçaran amb l'aval que dóna el front comú de totes les forces polítiques i socials i de les institucions a l'hora de rebutjar una possible retallada.

Antich recalcà que una tisorada en el descompte aeri seria més greu que la desaparició d'una simple inversió perquè, en realitat, es tracta d'un mecanisme que pretén equiparar en drets els ciutadans de les Illes respecte dels del continent. "És una qüestió fonamental i així ho defensarem", sentencià el president del Govern.
"Si aquí es posen unes tarifes molt properes a les business, els ciutadans no les agafen per gust perquè n'hauran de pagar la meitat. Els ciutadans si poden pagar 80 euros no en paguen 200, això està clar", ha assegurat Antich.
El president avançà que, malgrat que la seva prioritat sigui el manteniment dels descomptes per volar com fins ara, també posaran sobre la taula de Foment la necessitat d'actuar per reduir l'elevat preu de les tarifes aèries que afecten les Illes.

Segon l'Executiu autonòmic, els vols a les Illes són un 37% més cars que a la resta de l'Estat (un 50% a Menorca i Eivissa) des que s'incrementà la bonificació del 33% al 50% actual. "Això costa més a Foment, però als nostres ciutadans també", comentà el president, qui recordà que el Govern ja envià a Madrid un informe en què es demostrava que les tarifes de vols a les Illes eren més cares que les de la resta de l'Estat.

Per corregir-ho, el cap de l'Executiu plantejà ahir la possibilitat de declarar l'obligatorietat de servei públic dels vols entre illes i amb la Península, com s'ha reclamat històricament des de Balears, fet que permetria fixar preus màxims i freqüències mínimes. En qualsevol cas, advertí que les mesures que s'apliquin no han de fer perdre connectivitat a les Illes, conscient que una limitació de preus a les companyies podria provocar una immediata reducció dels vols menys rendibles.

El conseller de Medi Ambient i Mobilitat, Biel Vicens (Bloc), evità carregar contra les companyies aèries i recordà que es tracta d'empreses i, per tant, cerquen obtenir beneficis. Amb tot, reconegué que amb les bonificacions hi pot haver picardia i que qualsevol sistema té pros i contres, però "a Balears hi ha tarifes que són molt elevades". Vicens assegurà que el Govern no és competent per regular el sector i, com a molt, pot pressionar Foment perquè es millorin les connexions i es coneguin els increments de preu.