TW
0

La jornada d'ahir acabà amb ruptura, després de la llarga reunió mantinguda ahir horabaixa -va acabar a les 22.30 hores- entre la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) i AENA. Segons fonts de l'ens, en el transcurs de la trobada s'assoliren alguns punts reivindicatius però foren insuficients. De fet, arribaren al punt de donar per trencades les negociacions per part d'USCA. El motiu al·legat pels sindicats és que AENAabandonà la reunió perquè no retiraren l'amenaça de vaga.

Les fonts d'AENA indicaren que hi ha un sector de controladors partidari de l'aturada i un altre que s'hi oposa. Per aquest motiu, els representants sindicals determinaren sotmetre la decisió al seu comitè executiu. Mentrestant, el sector turístic en ple, les aerolínies i el Ministeri de Foment insistiren a demanar als controladors que renunciïn a la vaga i acceptin la proposta d'AENA de recórrer a un arbitratge independent en cas de no assolir cap acord.

Ara bé, USCA prefereix cercar un compromís que sotmetre's a un arbitratge i insisteix a implicar directament en el diàleg el ministre de Foment, José Blanco, davant el que considera una "actitud dilatòria" d'AENA. Des d'USCA perseveraren ahir en la necessitat de trobar-se amb Blanco, a qui demanaren "45 minuts del seu temps".
Per part seva, la Mesa del Turisme, la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT), l'Associació Empresarial d'Agències de Viatges Espanyoles (AEAVE) i les patronals que agrupen les companyies aèries sostenen que, tot i que l'aturada no s'ha convocat de manera formal, la situació d'incertesa ja ha començat a passar factura al sector, per la qual cosa insten a cercar una solució.

Balears ja pateix
La incertesa generada, segons han confirmat touroperadors britànics i alemanys, ja genera cancel·lacions cap a destinacions com Balears. "Es produeix un degoteig d'anul·lacions de reserves, també en les de darrer moment, cap a Mallorca. Això és preocupant, sobretot quan ni tan sols s'ha convocat la vaga. La por de veure's afectat per retards o cancel·lacions de vols ja afecta", coincidiren a indicar des de les patronals de les agències de viatges alemanyes i britàniques DRV i ABTA respectivament.

Mentrestant, des de CEHAT es calcula que la incertesa generada per la possible vaga costa ja 40 milions d'euros diaris. Així demana als controladors que retirin l'amenaça abans de continuar les negociacions amb AENA.
La mateixa preocupació mostrà ahir la secretària d'Estat de Transports, Concepción Gutiérrez, qui donà suport a la proposta d'AENA i expressà temor per les conseqüències dins el sector turístic.

El president d'AENA,Juan Lema, que ha posat sobre la taula la idea de recórrer a l'arbitratge, explicà que s'han registrat avenços en la negociació i que hi ha ja un acord sobre la majoria dels dotze punts plantejats pels controladors, però precisà que es mantenen les diferències sobre el salari i la jornada laboral. AENA planteja una retribució anual mitjana de 200.000 euros amb una jornada màxima de 1.680 hores a l'any. Segons AENA, els controladors volen una reducció gradual d'hores fins a 1.450 el 2013.