No obstant això, en una roda de premsa al costat de la directora de Navegació Aèria, Carmen Librero, Lema ha considerat que després de les converses mantingudes en els últims dies, es podria assolir un acord "aviat", ja que, segons ha apuntat, en set dels 12 punts reivindicats pel col·lectiu les posicions són "acordades o molt pròximes". Entre els aspectes resolts es trobaria la realització d'auditories sobre les càrregues de treball o l'aplicació immediata del Reial Decret de temps, activitat i descans, amb participació dels representants sindicals dins dels terminis que es marquen en el mateix. A més, Librero ha explicat que els instructors o supervisors majors de 57 anys podran mantenir el seu nomenament dins de funcions no operatives, mentre que als treballadors que no pertanyin a aquestes categories se'ls oferirà ser nomenats 'tècnics ATP'.
Jornades i retribucions
Tanmateix, Lema ha apuntat que encara queden per resoldre "dos aspectes clau", com són les jornades que han de realitzar els controladors i la retribució corresponent a aquesta. "Encara que no vénen recollits a la taula de reivindicacions, USCA manté constantment el seu interès posat en ells", ha assegurat. Concretament, AENA hauria proposat una "jornada flexible i adaptable", davant unes exigències dels treballadors que no s'ajusten a la Llei de Trànsit Aeri", per la qual cosa no asseguraran" la competitivitat i eficiència del gestor aeroportuari en el marc del 'cel únic europeu'.
Així mateix, els controladors sol·liciten el pagament de determinades hores extra a un major preu, l'ampliació del temps de descans nocturn fins al 50% o la reducció de la jornada màxima fins a les 1.450 hores el 2013, segons l'ens. Davant d'aquest últim aspecte, Lema ha recalcat que "no s'hi oposen, però sempre que la mesura vagi acompanyada d'un ajust de la retribució i la productivitat, ja que altrament se superaria la massa salarial fixada en 480 milions d'euros.
Un altre punt conflictiu és el dels 'serveis expressos', aplicats quan l'absentisme supera el 15% de les 'imaginàries'. El sindicat USCA assegura que aquesta mesura obliga els controladors a estar disponibles "els 365 dies de l'any", extrem, que el responsable d'AENA va ratllar de "incorrecte". Segons va explicar, els treballadors compten amb 45 dies de vacances anuals que es "respecten", davant els 30 dies de la resta dels treballadors que depenen d'AENA, al que se sumeixi la possibilitat de dividir l'any en quatre trimestres per assignar-los la plantilla, de tal manera que cada treballador passi nou mesos al mes exempts de realitzar aquest tipus de serveis.
Compliment obligat
El responsable del gestor aeroportuari ha assenyalat que fins al moment no contemplen" l'escenari d'un possible laude de compliment obligat per a les parts que tanqui el conflicte. Segons ha explicat, en cas que finalment es produeixi una vaga que causi "un greu perjudici" a l'economia nacional, ja no seria AENA que hauria de prendre la decisió d'un arbitratge forçós, sinó que això "correspondria al Govern". L'arbitratge constitueix una via paral·lela i restitutòria de la justícia ordinària per que, en cas de conflicte entre dos o més parts, un tercer neutral i imparcial, àrbitre denominat, resol la controvèrsia dictant un laude (sentencia) que és de compliment obligat, no recurrible i executable.
La posició dels controladors
Per la seva banda, els controladors prefereixen arribar a un acord negociat abans d'haver d'acudir a un arbitratge, ja que "seria més beneficiós per a ambdues parts", va indicar avui a EFE el portaveu de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), Daniel Zamit. Zamit ha afegit que recórrer a un arbitratge està en aquest moment "anàs de lloc", perquè en un conflicte laboral és preferible arribar a un acord entre els treballadors i la patronal. No obstant això, el membre d'USCA va afegir: (els controladors) "no estam tancats a res".
Les negociacions es manté avui i, segons Zamit, s'estan produint "acostaments", pel que va assegurar: "Estam disposats a seguir el temps que faci falta per assolir una solució negociada", si és precís, "vint-i-quatre hores seguides". El president de l'empresa pública Aeropuertos Espanyols i Navegació Aèria (AENA), Juan Lema ha anunciat avui en roda de premsa que, si en les pròximes hores no s'arriba a un acord, es recorrerà a un arbitratge independent. Lema ha dit que espera que avui s'aconsegueixi un compromís a la taula de negociació, ja que s'han registrat avenços, però va apuntar la possibilitat d'acudir a un arbitratge si queden punts sense resoldre. Segons el president d'AENA, es tractaria d'un arbitratge voluntari a què se sotmetrien les dues parts i l'àrbitre seria una persona de consens.
Reunió amb Foment
Després d'una reunió maratoniana en la qual no es va arribar a cap acord, el sindicat de controladors USCA exigirà avui una trobada amb el ministre de Foment, José Blanco, perquè "empenyi" la negociació, atès que consideren que la tardança d'AENA a respondre les seves propostes és el "principal escull" per assolir un acord sobre el conveni col·lectiu. En una aturada de l'encontre que van mantenir ahir les dues parts, el portaveu d'USCA, César Cabo, es va queixar de la lentitud d'AENA a respondre les seves propostes. Aquesta situació ha fet que les negociacions es reprenguin avui, a partir de les 10.00 hores, segons va indicar el portaveu. "Cada vegada que aportam un canvi tarden molt a respondre; sembla mentida que una empresa estatal vagi més lenta en la negociació que un col·lectiu de 2.000 controladors", es queixà Cabo. Per això, i en paral·lel a la reunió que continuarà avui amb AENA, els controladors "ens veiem obligats" a recórrer al ministre perquè des d'allà "s'empenyi la negociació".
Avenços
Tot i així, Cabo va admetre que s'havien produït "petits avenços" en certs aspectes laborals. De la mateixa manera, fonts d'AENA indicaren que s'havien millorat sis dels dotze punts presentats pels controladors.
La proposta d'ahir
Quant a la negociació d'ahir, Cabo va explicar que els controladors han fet una proposta en matèria de jornada, que ara haurà d'analitzar AENA, per "alleugerir l'excés de treball" que hi ha als centres de treball i les torres de control, i per "conciliar" la vida laboral i professional del col·lectiu. Consisteix que s'entraria "en un torn cíclic, que suposa quatre dies de treball i dos de descans, davant els tres que ara tenim en conveni. Això no obstant, ara mateix estam treballant 28 dies al mes, la qual cosa no permet tenir els descansos adequats", va informar Cabo.
AENA hauria de respondre aquesta proposta "més de pressa" del que ho fa "per al benestar dels passatgers i del sector turístic" i perquè la situació ho requereix.
Segons va destacar, tenir una jornada estable és la seva reivindicació principal per tancar el conveni col·lectiu i no el tema salarial (dimecres AENA els va oferir 200.000 euros anuals de mitjana fins al 2013). El tema econòmic és el "darrer problema" que es preocupa; "primer volem aconseguir una jornada "estable" perquè "fem bé la nostra feina i no estan responent".
Cancel·lacions
D'altra banda, el president de l'Associació Espanyola de Companyies Aèries (AECA), Felipe Navío, va assegurar que ja s'havien començat a produir cancel·lacions de vols per la incertesa que crea als mercats emissors de turisme l'anunci d'una vaga. Navío lamentà que en un any tan difícil per la crisi econòmica hi ha més reserves de darrera hora, fet que dóna més importància a les cancel·lacions.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
si el pepiño o el que pertoqui no aturen aixó es feran mes grossos i no hi heurà qui les fasi baixar de la torre . A més que no hi ha dret a que uns poquets tenguit p'els cuyons a l`'estat i a totos els empresaris i viatejers que es veran afectats.Hem d'acabar amb esl privilegis a un Estat que s'està esfondrant per manca de llosc de feina. EL CONTROLADORS NO DEFENSEN UN DRETES LABORALS DEFENSEN SENSA CAP VERGONYA UN SISTEMA DE TRABALL PRIVILEGIAT I TOTALMENT INSOLIDARI .
Això fa mala olor. Però no crec que tot sigui culpa dels controladors. Alguna cosa passa i no ens volen dir el que és. No em refii gens d'Aena.
Confirmat: El ministre Blanco NO és Ronald Reagan. Ni de conya.
Aixo es un xantatge al Estat i que prenen com a hostes a tots els viatgers de l´aviacio. El Rigan a EE.UU va tindre la decissio de plantar-se devant d´un cas semblant amb els seus controladors, i va guanyar