Les baixes dels controladors han causat alteracions en el trànsit aeri. | Juan M. Espinosa

TW
0

Mentre la normalitat torna a poc a poc als aeroports, no cessa la tensió entre controladors aeris i Ministeri de Foment. L'increment de baixes laborals d'aquests treballadors del Prat en els darrers dies, que ha provocat retards considerables en plena temporada turística, ha fet que el Govern central recorri a l'Exèrcit per habilitar controladors militars. Per part seva, el fiscal general de l'Estat, Cándido Conde-Pumpido, anuncià que la Fiscalia investigarà les baixes dels controladors aeris amb l'objectiu de "garantir que els desplaçaments dels ciutadans no es vegin afectats pels interessos d'una minoria".

Tanmanteix, els representants de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), sindicat majoritari d'aquest col·lectiu laboral, garanteixen la seguretat dels vols i afirmen que no estan en vaga, "ni hi estarem", i que "no hi ha un torcebraç amb el Govern, ni hi serà". El president d'USCA, Camilo Cela, indicà ahir que el que no es pot garantir és la "puntualitat dels vols", perquè "som menys per a un major nombre d'operacions".

"Des de l'entrada en vigor fa cinc mesos del nou decret llei que regula el treball dels controladors, ha descendit el nombre de treballadors i estam cobrint més hores i descansant menys, la qual cosa ens genera més estrès", puntualitzà Cela. No obstant això, els representants del col·lectiu van indicar que "estam donant el mateix servei de seguretat, però volem deixar clar que és a costa de la nostra salut; estam treballant al límit".

Militars

En qualsevol cas, el ministre de Foment, José Blanco, anuncià ahir que el Govern central formarà controladors militars per cobrir les baixes dels civils en situacions "excepcionals" i en moments puntuals. Blanco explicà que, d'acord amb el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, dilluns es reuní amb la ministra de Defensa, Carme Chacón, per procedir a l'habilitació de controladors militars perquè puguin "alternativament" garantir el trànsit aeri a l'Estat.

"El fet que un controlador militar estigui habilitat per exercir la funció en torres de control o centres de control de navegació aèria civils requereix una ordre del president del Govern, però perquè es pugui donar aquesta ordre cal procedir a l'habilitació i això és el que farem", explicà el ministre. A més, Blanco assenyalà que el procés per habilitar els controladors militars és "molt ràpid" i es mostrà partidari de concloure el procés de negociació amb aquest col·lectiu. El portaveu d'USCA, Daniel Zamit, però, assegurà que els controladors militars manquen de "coneixements pràctics" per exercir aquestes tasques de control, la qual cosa podria afectar la seguretat.

Fiscalia

Conde-Pumpido matisà que la Fiscalia "examinarà" la situació provocada per les baixes per malaltia dels controladors aeris però que, de moment, no es pot anticipar entorn d'una possible investigació. Tanmateix, Blanco avançà que aquesta setmana, "probablement demà" -per avui-, durà tota la informació necessària davant la Fiscalia, perquè entén que l'actuació dels controladors obeeix a "consignes i a una estratègia premeditada".