Usuaris de l'aeroport de Maó consultant les pantalles d'informació. | laura pons bedoya

TW
0

L'absència de 18 controladors aeris a l'aeroport del Prat de Barcelona va tenir com a conseqüència la cancel·lació de 4 vols en el de Son Sant Joan. A banda d'això, 39 patiren retards de més d'una hora en el conjunt d'aeròdroms de les Illes Balears. Els altres aeroports de l'Estat també es veieren afectats per aquesta circumstància, especialment els ubicats a la franja mediterrània (Catalunya i el País Valencià).

Pel que fa a Palma, a part de les cancel·lacions, s'hi registraren 32 operacions, 12 d'arribades i 20 de sortides, que sofriren demores de més d'una hora, segons va informar AENA. Altres vols que registraren retards ho feren amb una mitjana de 17 minuts a les arribades i de 37 minuts a les sortides. Respecte d'Eivissa, foren set els vols amb una demora superior a l'hora, tres dels quals eren de destinació i quatre d'origen. Els altres vols perjudicats amb retards més curts patiren la mateixa demora mitjana que el de Palma: 17 minuts els d'arribada i 37 els de sortida.

Finalment, a Maó no es va registrar cap endarreriment important que sobrepassàs l'hora. Això no obstant, tres avions d'arribada i 16 de sortida sí que patiren retards amb una mitjana de 30 minuts d'espera. Aquesta problemàtica anà in crescendo així com avançava la jornada, després que un total de 39 controladors aeris que fan feina al centre de control de l'aeroport del Prat no es presentassin al lloc de feina al·legant motius mèdics, cosa que suposa un 36,7% de la plantilla que estava prevista per a la jornada d'ahir. AENA es va queixar que les baixes s'havien donat a conèixer a primera hora del matí, sense temps per reemlpaçar els absents.

Ahir fou la segona jornada en la qual el trànsit aeri es va veure afectat per les baixes dels controladors. Així mateix, diumenge en faltaren 28 a fer feina a Barcelona, circumstància que provocà el retard de 77 vols amb destinació o origen a les Balears.

Conflicte

La situació s'agreuja i de moment no sembla que pugui canviar. Quan s'està negociant el conveni entre els sindicats i AENA, la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), que posa sobre la taula les queixes dels treballadors en el sentit que asseguren tenir una plantilla insuficient i un excés d'hores de feina, ja va avisar que ens esperava "un estiu calent". Mentrestant, el secretari d'Estat de la Seguretat Social, Octavio Granado, es va mostrar ahir partidari de revisar algunes prestacions socials perquè "no siguin utilitzades de manera desaprensiva" i va dir que les d'incapacitat temporal no poden ser usades "perversament". USCA ja ha respost que està disposat que s'investiguin les baixes mèdiques dels treballadors. Per la seva banda, la mesa de turisme va acusar els empleats de "sabotatge contra l'economia i els turistes que vénen a Espanya".

Acusació mútua

Mentrestant, el seu vicesecretari de Comunicació del PP, Esteban González Pons, va anunciar que el seu grup parlamentari sol·licitarà la compareixença "immediata" en el Congrés del ministre de Foment, José Blanco, perquè al seu parer és el culpable del que està succeint aquests dies als aeroports per les baixes mèdiques dels controladors aeris.

González Pons assenyalà que fa mesos Blanco "havia d'haver previst que això ocorreria" i "s'hauria d'haver preocupat perquè no hi hagués problemes als aeroports en època de vacances, ja que el sector turístic necessita que els vols arribin a temps"."S'ha acabat aquella època en la qual els controladors tenien la culpa de tot per decret", va subratllar el popular. La resposta dels socialistes la va donar el portaveu de Foment, Rafael Simancas, qui va assegurar que el PP ha demostrat "ser capaç d'aliar-se amb qualsevol per generar desgast", fins i tot amb una organització que ha creat "gravíssims problemes" a milers de ciutadans amb una "vaga encoberta i il·legal" que cerca mantenir els "privilegis insostenibles" dels controladors aeris.