En el marcador de l'aeroport de Maó es pot comprovar que alguns dels vols varen patir demores. | laura pons bedoya

TW
0

Fins a 28 controladors aeris dels 61 que havien de treballar ahir al centre de control de Barcelona, és a dir un 46%, no van assistir als llocs de feina al·legant-hi motius de salut. Aquesta situació, comparable a una vaga encoberta, va provocar retards importants en alguns aeroports de la franja mediterrània: els de Balears, els de Catalunya i els del País Valencià. Concretament a l'aeròdrom de Son Sant Joan són 15 els vols que es van veure afectats per aquesta mesura, amb una demora mitjana d'entre 41 i 55 minuts. Així mateix, El Altet (Alacant) va arribar a acumular un retard d'hora i mitja en 21 dels 262 vols programats i en fou així el més perjudicat.

Pel que fa a l'absentisme laboral dels controladors, Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) va considerar que "l'acumulació de baixes té un clar objectiu de perjudicar el trànsit aeri" i va explicar que 24 dels 28 que han faltat al lloc de treball hi han al·legat raons mèdiques. Tanmateix, en un comunicat de l'empresa de gestió aeroportuària es considera que aquesta situació té "un clar perjudicat: el passatger, que veu alterats els seus plans de viatge en plena temporada d'estiu; com també les companyies aèries i el sector turístic".

Investigació

En aquest sentit, els serveis d'inspecció de la Seguretat Social investiguen cada baixa i s'adoptaran totes les mesures que la llei preveu per a aquests casos. Això indicà AENA, que "activarà tots els instruments legals per garantir la seguretat, la continuïtat i l'eficiència del trànsit aeri". L'entitat subratllà que l'acumulació de baixes, "que en la majoria d'ocasions s'han comunicat sense temps suficient per cercar-ne substituts, té com a objectiu evident entorpir la circulació aèria".

Per part seva, des de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) s'argumenta que un treballador no pot saber quin dia emmalaltirà. Amés, el sindicat destacà que les baixes d'aquests empleats estan justificades mèdicament i argumentà que són fruit de la mala organització dels torns que, si no millora, implicarà un "estiu complicat".

En la mateixa línia, els controladors aeris varen voler denunciar que les principals demores que s'han registrat en alguns aeroports de l'Estat espanyol durant les darreres setmanes tenen com a principal causa la insuficiència en la plantilla. Tanmateix, varen lamentar la que consideren una "lenta evolució" de les negociacions sobre el conveni entre AENA i els treballadors.

77 vols afectats a les Balears

Els aeroports de les Illes Balears varen ser, amb un total de 77 vols afectats, dels que es veieren més afectats per la falta de personal en els centres de control aeris de Barcelona. L'aeroport mallorquí de Son Sant Joan va patir les demores en 15 de les operacions que intervenien en el seu trànsit aeri. Els retards es produïren tant en l'origen com en la destinació, amb una mitjana que va assolir els 41 minuts en les arribades i els 55 minuts a les sortides, segons va informar AENA.

Per part seva, l'aeròdrom d'Eivissa també va patir de primera mà l'absentisme laboral dels controladors de la Ciutat Comtal i experimentà un retard en un total de 40 vols: 23 vols eren d'arribada i 17 de sortida. La mitjana de demora oscil·lava entre els 25 minuts i la mitja hora aproximadament. Pel que fa a l'aeroport principal de Menorca, el de Maó, va patir el retard en sis de les operacions d'arribada i en sis més de sortida. Quant al temps de demora, fou d'una mitjana de 35 minuts en les rutes amb destinació a Menorca i d'entre 40 i 45 minuts en les que tenien aquesta illa com a origen.